Otsikko
Jos kirja on hyllyssä useammassa kirjastossa ja siitä on yksi varaus, voiko hyllyssä olevan kirjan lainata mistä tahansa kirjastosta vai onko se varattuna?

Kysytty

Jos kirja on hyllyssä useammassa kirjastossa ja siitä on yksi varaus, voiko hyllyssä olevan kirjan lainata mistä tahansa kirjastosta vai onko se varattuna?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjan voi lainata suoraan sellaisesta kirjastosta, jossa se on hyllyssä, vaikka siitä olisikin varaus. Tämä pätee myös sellaisessa tilanteessa, jossa teoksesta on varaus ja sitä on vain yksi nide jonkin kirjaston hyllyssä. Jos asiakas tällaisessa tapauksessa ehtii poimia kirjan hyllystä, hän saa kyllä lainata sen, vaikka siihen kohdistuukin toisen asiakkaan varaus.
Jos kotoa huomaat koneelta kirjan olevan jossakin kirjastossa hyllyssä, niin kannattaa soittaa kirjastoon ja näin varmistaa, että kirja varmasti löytyy ja odottaa jo valmiina kirjastossa noutoa.