Otsikko
Jos ihmiseen ei saa koskea ilman hänen suostumustaan, niin milloin häntä saa nipistää tai kutittaa?

Kysytty

Jos ihmiseen ei saa koskea ilman hänen suostumustaan, niin milloin häntä saa nipistää tai kutittaa? Eivätkö hyvin läheiset ihmiset kuitenkin yleensä nipistele tai kutittele toisiaan?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Yle Uutiset julkaisi vuonna 2015 artikkelin tutkimuksesta, joka kokosi tietoa siitä, mitä alueita ihmiset pitävät sopivina koskettaa, riippuen henkilöitten välisestä suhteesta. Tulosten perusteella pystyttiin muodostamaan kuva, joka antaa idean mitkä alueet ovat keskimäärin sopivia koskettaa. Tämä ei tietenkään tarkoita että jokainen ihminen on samaa mieltä. Jotkut ovat avoimempia kosketukselle, kun taas toiset eivät halua, että heitä kosketetaan missään olosuhteissa.

Jos ei itse pysty päättämään mikä tuntuu sopivalta, niin toiselta voi aina kysyä jos heidän mielestä suhde on sellainen, jossa voisi halata, kutittaa tai nipistää ilman että tarvitsee etukäteen siitä kysyä uudestaan. Tämä on positiivinen tapa ottaa huomioon että jotkut eivät vain tahdo tulla kosketuksi, eikä siihen tarvitse olla mitään syytä.

Monet eivät muutenkaan pidä nipistämisestä tai kutittamisesta, ja jos he pyytävät lopettaa niin pitääkin lopettaa. Kaikilla on oikeus keholliseen autonomiaan ja saavat valita jos haluavat tulla kosketuksi tai ei. Tämä koskee myös perheenjäseniä, kuten omia lapsia. Heidän kanssa on myös positiivista keskustella siitä että he voivat itse päättää mikä kosketus tuntuu hyvältä, jotta he voivat edustaa itseään tilanteissa joissa he saattavat kohdata epä-toivottua kosketusta. Seksuaaliterveyttä kehitysvammaisille-projekti (Seteke) on koonnut hyvän sivun ihmisten seksuaalisuudesta jossa myös puhutaan yleisesti hyvästä ja huonosta kosketuksesta - Omat rajat ja turvaohjeet | Seteke.