Jos ihminen, jolla on leukemia, luovuttaa verta toiselle ihmiselle, saako hänkin myös leukemian?

Kysytty

Jos ihminen, jolla on leukemia, luovuttaa verta toiselle ihmiselle, saako hänkin myös leukemian?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Veripalvelu vastaa aiheeseen syöpä ja verenluovutus seuraavasti:

"Syöpä, jonka hoito tai seuranta on kesken, on este verenluovutukselle. Jos on aiemmin sairastanut syövän, ei voi luovuttaa verta, vaikka olisi parantunut ja oireeton.

Ainoat poikkeukset sairastetun syövän osalta ovat paikallisesti hoidettu kohdunkaulan syöpä ja ihon tyvisolusyöpä, eli basaliooma. Niistä seuraa yhden vuoden väliaikainen luovutuseste hoidon päättymisestä lukien.

Syöpään liittyvän luovutusesteen taustalla on se, että verenluovutus voi kuormittaa luovuttajan elimistöä tai voisi edesauttaa sairauden uusimista. Luovutuseste on kansainvälisesti laajasti käytössä ja se on kirjattu Euroopassa noudatettaviin säädöksiin.

Haluatko lisätietoa? Soita verenluovuttajien maksuttomaan infopuhelimeen 0800 0 5801 (ma–pe klo 8–17)."

Verenluovutuskielto on siis leukemiapotilaan suojelua.

Lisätietoja leukemian tarttumisesta veren välityksellä, kannattaa kysyä veripalvelusta.