Jos hävittää esim: kirjan tai elokuvan niin kuinka paljon täytyy maksaa sakko ?

Kysytty

jos hävittää esim: kirjan tai elokuvan niin kuinka paljon täytyy maksaa sakko ?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hävitetylle aineistolle ei ole kiinteää hintaa, vaan se määräytyy kyseessä olevan aineiston mukaan. Siihen vaikuttavat kirjaston maksaman ostohinnan lisäksi mm. kuinka uudesta tai harvinaisesta aineistosta on kyse (onko sitä vielä saatavissa jne.); kuinka paljon se on ollut jo lainassa. Elokuvien hinnathan ovat kauppoja korkeammat, sillä kirjastot joutuvat maksamaan niistä mm. lainausoikeudet.