Jos auto on rekisteröity kahdeksalle henkilölle niin voiko teoriassa näiden yhteispaino ylittää sallitun kokonaispainon. Eli voiko tiukanpaikan tullen saada…

Kysytty

Jos auto on rekisteröity kahdeksalle henkilölle niin voiko teoriassa näiden yhteispaino ylittää sallitun kokonaispainon. Eli voiko tiukanpaikan tullen saada sakot.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Asetuksessa ajoneuvojen käytöstä tiellä (1257/1992) 6. luvussa ajoneuvon kuormituksesta puhutaan vain matkustajamääristä, ei massasta. Henkilömäärän saa joulukuun 2007 loppuun asti ylittää tilapäisesti 30 %:lla, massasta ei tässä yhteydessä puhuta mitään. Toisaalta asetuksen 670/1997 pykälässä 21 on säädetty, että autoa tiellä kuljetettaessa kaksiakselisen auton massa saa olla enintään 18 tonnia. Lakitekstissä ei mainita poikkeustapauksia, joten ilmeisesti massaa ei saa ylittää, vaikka matkustajamäärä pysyisikin sallituissa rajoissa.