Joihinkin kilpailuihin saa osallistua netissä, puhelimella ja postikortilla. Miten voittaja tällöin arvotaan? Eikö se ole aika monimutkaista hommaa?

Kysytty

Joihinkin kilpailuihin saa osallistua netissä, puhelimella ja postikortilla. Miten voittaja tällöin arvotaan? Eikö se ole aika monimutkaista hommaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tuohon on varmasti monia tapoja, ja asia riippuu toki siitäkin, paljonko minkäkin kanavan kautta vastanneita on.

Netin kautta tulleet vastaukset kirjautuvat luultavasti automaattisesti johonkin tietokantaan, jonne saatetaan hyvin lisätä myös puhelimitse tai kortilla tulleet vastaukset. Tietokannassa vastaajat voidaan numeroida ja käyttää sen jälkeen jotakin satunnaisgeneraattoria arpomaan voittajien numerot. Jos kortilla tulleita tietoa ei jakseta kirjoittaa tietokantaan, voidaan kortteihin vain merkitä numerot, jotka vastaavat tietokannan numeroita. Hyvin suuria arvontamääriä käsittelevillä rahoilla on varmasti omat erikoistuneet mekaniikkansa siihen.

Joissakin kilpailuissa vastauksia saatetaan käyttää markkinointitarkoituksiin, jollei sitä erikseen kiellä. Silloin tietojen kirjaaminen tietokantaan lienee olennaista korteissakin, koska sitä kautta kortilla vastauksen lähettäneistä voidaan lähettää markkinointimateriaalia.