Järvimalmin eli järviraudan käytön historia Suomessa? Monissa Suomen muinaishistoriaa ja rautakauden elämäntapoja käsittelevissä teoksissa viitataan siihen,…

Kysytty

Järvimalmin eli järviraudan käytön historia Suomessa? Monissa Suomen muinaishistoriaa ja rautakauden elämäntapoja käsittelevissä teoksissa viitataan siihen, miten suomalaiset saivat rautaa tuontitavaran lisäksi myös järvimalmista. En ole vielä mistään löytänyt tarkempaa selostusta järviraudan etsinnästä ja nostamisesta - miten esiintymiä etsittiin ja millaisista vesistöistä niitä löytyi, miten rauta saatiin talteen ja mitä sille sitten tehtiin? Milloin ja miten järvi- ja suomalmin hyödyntäminen alkoi (maailmalla ja Suomessa), ja milloin sen merkitys väheni?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Järvimalmin käytön historiaa käsitellään Mirja Turusen toimittamassa vuonna 1998 ilmestyneessä teoksessa Ruukkien retki Historic Ironworks of Finland. Teos on kaksikielinen (suomi ja englanti). Kirjaa on saatavissa muutamista Helsingin kaupunginkirjaston toimipisteistä, mm. pääkirjastosta. Ruukkeja ja niiden historiaa käsitellään useissa muissakin teoksissa, uusin lienee 1999 ilmestynyt Asko Salokorven Suomen rautaruukit.