Tarvitsisin kaiken mahdollisen tiedon migreenistä. Olin yllättynyt, kun aiheesta löytyi niin vähän teoksia. Löysin: John Lockley: Päänsäryt, Oliver Sacks:…

Kysytty

Tarvitsisin kaiken mahdollisen tiedon migreenistä. Olin yllättynyt, kun aiheesta löytyi niin vähän teoksia. Löysin: John Lockley: Päänsäryt, Oliver Sacks: Migraine, Carl Dahlöf: Migrän Vad är det, Anna Ditzinger: Huvudvärksboken. Etsin aineistoa kirjaston tietokoneella hakusanoilla migreeni ja päänsärky ja löysin kyseiset kirjat. Aineiston pitäisi olla suhteellisen tuoretta ja mielellään suomeksi mutta myös englanti ja ruotsi käyvät. Tietoa tarvitsen lopputyötäni varten. Kiitos etukäteen.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Aineistohaku Plussasta löytyi mainitsemiesi teosten lisäksi asiasanalla migreeni mm.:
Rapoport, Alan: Conquering headache (1995)
Dyson, Sue: The migraine diet book (1995)
Inlander, Charles B.: Headaches--47 ways to stop the pain (1995)
Päänsärky ja sen hoito (1992)
Kokeile Internetin kautta käytettävää aineistohaku Plussaa http://www.libplussa.fi/ . Laita asiasanakenttään asiasanaksi migreeni, niin saat esiin tätä käsittelevät teokset. Kokeile erikseen myös hakusanaa päänsärky. Jos haet erityisesti ruotsinkielistä tietoa, voit kokeilla ruotsinkielisiä asiasanoja migrän ja huvudvärk. Englanninkielisten teosten sen sijaan pitäisi tulla esiin suomenkielisillä hakusanoilla. Voit rajata kielen ja haluamasi aineistomuodon esim. pelkkiin kirjoihin.
Kirjaston asiakaspäätteillä on syytä käyttää mainittuja asiasanoja nimenomaan aihe- tai pikahaussa.
Päänsärkyyn ja migreeniin liittyvät kirjat löytyvät yleensä Helsingin kirjastoista luokasta 617.2. Kannattaa siis pistäytyä lähimmässä kirjastossa ja tutkia tuon hyllyn sisältö. Kannattaa myös tutustua lääketieteen alan yleisteoksiin, joita on kirjastoissa paljon.
Kirjastoissa on käytettävissä Aleksi-viitetietokanta, joka antaa viitteitä suomalaisiin lehtiartikkeleihin. Nopea haku asiasanalla migreeni tuotti 69 artikkeliviitettä. Kotimainen tieteellinen artikkeliviitetietokanta Arto sisälsi n. 40 migreeni-aiheista viitettä. EBSCO on artikkelitietokanta englanninkielisiin lehtiin. Hakusana migraine antoi EBSCOsta satoja viitteitä. Aleksia, Artoa ja EBSCOa voi käyttää kirjastojen työasemilla.
Voit olla yhteydessä myös Helsingin yliopiston Lääketieteellisen tiedekunnan kirjastoihin, joista löytyy lääketieteen viimeisin tietämys, esim. Terveystieteiden Keskuskirjasto http://www.terkko.helsinki.fi/ .
Myös Internetistä löytyy hyviä lähteitä. Kokeile vaikkapa google-hakua http://www.google.com hakusanalla migreeni. Internetissä on nykyisin hyvin paljon terveysaiheisia sivustoja, esim. http://www.tohtori.fi/ .
Päänsärystä ja migreenistä on kirjoitettu viime aikoina paljon. Kirjaston henkilökunta kyllä neuvoo tiedonhaussa ja ohjaa lähteille. Toivon, että näitä lähteitä käyttämällä pääset hyvään lopputulokseen työssäsi!