Jag undrar om det finns någon sagosamling, där "Lilla Grönluvan" finns med? Skulle gärna vilja läsa den!

Kysytty

Jag undrar om det finns någon sagosamling, där "Lilla Grönluvan" finns med? Skulle gärna vilja läsa den!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

"Lilla Grönluvan" eller Pierre-Henri Camis "Le Petit Chaperon vert" finns med i bl.a  Le bibliobus CE2, cycle3. Den korta berättelsen är alltså en av läseförslagen i den franska studieplanen för ca 8-åringar. Berättelsen bygger på ordlekar och kan därför vara rätt svår att förstå, och i all synnerhet svår att översätta. Någon svensk version av berättelsen har jag inte hittat.

På nätet finns däremot texten på franska (http://perso.inforoutes-ardeche.fr/ec-bsupb/instit/le_petit_Chaperon/texte_Cami.html) och på YouTube kan man titta på en scensatt version med franska barn i rollerna (https://www.youtube.com/watch?v=GW65bdoG87k).

Det finns flera upplagor av berättelsen, man hittar dem på nätet, men blanda inte Camis version av Grönluvan med andra författares liknande verk, t.ex. Grégoire Solotareffs bok, som kommer upp i databasen Libris, är inte den rätta.

Pierre-Henri Cami är en ganska okänd författare hos oss, men några av hans böcker har filmats och just "Le Petit Chaperone vert" har använts i skolor i Frankrike.