Isäni laulaa usein jouluna vanhaa joululaulua ja aina sanat unohtuvat. Voisiko jostain löytyä sanat lauluun? Laulu alkaa: Lähti kerran pikku-Heikki aattoaamuna…

Kysytty

Isäni laulaa usein jouluna vanhaa joululaulua ja aina sanat unohtuvat. Voisiko jostain löytyä sanat lauluun? Laulu alkaa: Lähti kerran pikku-Heikki aattoaamuna. Kirves, kelkka mukanansa kuusta noutamaan...Tuossapa on oiva kuusi, meille sopiva, tuumi Heikki, sitten alkoi innoin hakata...

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Täsmälleen kuvatun kaltaista laulua ei löytynyt. Tuomas Piirosen kirjasta Joulun lauluperinne: joululauluhakemisto löytyy kuitenkin maininta samankaltaisesta Kari Kuuvan säveltämästä ja Eeva Ikosen sanoittamasta joululaulusta Pienen pojan joulukuusi, joka alkaa sanoilla "Lähti kerran pieni poika". Hakemiston mukaan sen sanat ja nuotti löytyvät lehdestä Lasten joulumaa 1986:10 (Kirjapaja).

5 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Kuusen haku:

Lähti kerran pikku-Heikki aattoaamuna.
Kirves, kelkka mukanansa kuusta noutamaan.
Saapui metsään suureen, jossa hongat kuuset,
näin ne seisoi näin ne seisoi lumivaipassaan.

Tuossapa on oiva kuusi, meille sopiva,
tuumi Heikki, sitten alkoi innoin hakata.
Tuolta metsän takaa jänöjussi salaa,
ihmettelee kurkistelee Heikin puuhia.

Sitten Heikki nosti kuusen pikku kelkkaansa.
Nyt hän lähti reipahasti kohden kotia.
Siellä lapset kilvan ihmettelee ilman
voi kun kauniin voi kun kauniin kuusen meille toit.

Yritin kovasti kaivaa muistia mielestäni siihen on vielä lisää...

Tämä laulu on tuttu myös meidän perheelle. Isäni kanssa lauloimme ja leikimme kuusenympärillä. Laulua on laulettu ainakin Savon puolella koulussa sota-ajan jäleen. On voinut olla myös runona aapisessa. Haluaisinkin kuulla toivelaulukonsertissa joulun aikaan, mitä myös joskus toivonutkin Yleltä, muuta ei ole löytynyt mistään.(Lauluun sopinee ja on laulettu Ukko-Nooan nuotilla.)

Rajankan kommenttiin vielä yksi säkeistö lisää. Äitini muisti ihan samat säkeistöt, mutta loppuun vielä yksi lisää. Eli;
Kynttilät ja joulutähti sinne laitetaan.
Omenat ja piparkakut sinne riippumaan.
Siinä lapset hyörii, iloisesti pyörii.
Laulu raikuu, laulu raikuu joulu tullut on.

Isäni lauloi ja leikki tämän pikku Heikin kuusenhaku laulun. Onneksi meillä on se videolla ja olen kirjoittanut isän laulamat sanat talteen. Ukko Nooan sävelellä menee. Uskon että alkuperäisissä sanoissa on nimenomaan tuo Heikki. Isäni oli 1927 syntynyt. Olisi tosi mielenkiintoista jos alkuperäinen versio jostain löytyisi.

Missä ihmeessä on sanat pikku heikin kuusenhaku lauluun???? Hieno laulu tahtoisin löytää kaikki sanat.