Irlannista, Skotlannista ja Englannista kertovia esim. kartano- yms. romaaneja, jotka kertovat vuosista 1800 lähtien. Myös kirjailijoiden nimet riittävät,…

Kysytty

Irlannista, Skotlannista ja Englannista kertovia esim. kartano- yms. romaaneja, jotka kertovat vuosista 1800 lähtien. Myös kirjailijoiden nimet riittävät, jotka ovat kirjoittaneet ko. paikoista.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vanhojen romaanien löytymistä vaikeuttaa valitettavasti puuttuva asiasanoitus. Tähän on onneksi tulossa lähivuosina apua kaunokirjallisuuden verkkopalvelun "Kirjasammon" avulla. Tällä hetkellä vanhempaa aineistoa on haettava muistin ja aiheluetteloiden avulla. Tässä joitakin Riihimäen kirjaston varastosta löytyviä vanhempia kartanoaiheisia pääasiassa Englantiin sijoittuvia romaaneja:
Carr, Philippa (=Holt, Victoria): Kohtalonyhteys, (Holt, Victoria: Mellynin valtiatar), Salaisuuksien lampi, Sydämen valinta, Valloittajan paluu, Cartland, Barbara: Kun pilvet väistyvät, Kunnes aamu koittaa, Cookson, Catherine: Greenwallin kartano-sarja, Kätketyt tunteet, Tilly Trotter-sarja, Du Maurier, Daphne: Merirosvo ja kartanonherra, Eyre Katherine Wigmore: Kartanon salaisuus, Galsworthy, John: Herraskartano, Ylimys, Gaskin, Catherine: Perintökalleus, Heaven,Constance: Ravensleyn valtias, Suku, Hartley, Leslie Poles: Sananviejä, Hylton, Sara: Glamora, Kohtalokas kartano, Missä olet, Silvia, Jagger, Brenda: Nummien perijätär. Lisäksi tietysti aikakauteen sopivia ovat mm.Jane Austenin, Bronte sisarusten teokset ja George Eliotin Middlemarch.