Hyvä kirjastonhoitaja. Olisin tiedustellut vasenkätisen (6v) tyttäreni puolesta sellaista opetuskirjaa, jossa olisi lähinnä konkreettisia virkkaus- tai…

Kysytty

Hyvä kirjastonhoitaja.
Olisin tiedustellut vasenkätisen (6v) tyttäreni puolesta sellaista opetuskirjaa, jossa olisi lähinnä konkreettisia virkkaus- tai neulomistaitoja hänelle. Siis kuinka virkkuukoukkua tai sukkapuikkoja käyttävät vasenkätiset. Vaikka itse lukeudun ns. käsityöihmisiin, en kuitenkaan kykene häntä tässä asiassa neuvomaan. Olen esimerkiksi yrittänyt peilin avulla tehdä "käänteiskuvaa", mutta silti siitä ei tule mitään.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ongelmasi on kieltämättä hankala. Oman tyttäreni pelastukseksi koitui reipas peruskoulunopettaja, joka sai hänet vakuuttumumaan, että vasenkätinen neuloo aivan samoin kuin oikeakätinenkin. Kovin vähän aiheesta on kuitenkin kirjoitettu. Kaipaamasikaltaisia teoksia en pystynyt löytämään. Yliopistokirjastojen Linda-tietokannasta löysin muutaman opinnäytetyön, joita voisit pyytää kaukolainaksi opintosalikäytöön. 1)Alanen, Anne: "Vasenkätinen oppilas tekstiilityössä Vaasan läänin opettajien arvioimana." Kasvatutieteen pro gradu-työ : Jyväskylän yliopisto, Opettajankoulutuslaitos, 1990.
2)Kukkonen, Anna-Maria: "Vasenkätisyys ilmiönä ja tekstiilityön didaktisena ongelmana". Kasvatustieteen pro gradu-tutkielma : Joensuun yliopisto, Savonlinnan opettajankoulutuslaitos, 1991. 3)Moström, Hannele: "Vasenkätinen oppilas tekstiilityössä : tapaustutkimus vasenkätisen oppilaan virkkaustaidon oppimisesta oikeakätisessä video-opetuksessa". Kasvatustieteiden syventävien opintojen tutkielma : Joensuun yliopisto, Kasvatustieteiden tiedekunta, 1990.
4)Rajamäki, Liisa: "Asennoituminen vasenkätisten opettamiseen tekstiilityössä peruskoulun ala-asteella". Kasvatustieteen pro gradu-tutkielma : Turun yliopiston Rauman opettajankoulutuslaitos, 1992. Osa näistä tutkielmista on saatavissa vain mikrotallenteina, mutta voit ottaa niistä halutessasi kopioita kirjastossa. Pelkään pahoin että tämäkin aineisto on kovin teoreettista, mutta kannattanee silti tutustua.