Mitä kautta saan kirjatiedot esille kaikissa kirjastoissa yhdellä keraa?

Kysytty

Hyvä Kirjastonhoitaja Mitä kautta saan kirjatiedot esille kaikissa kirjastoissa yhdellä keraa? Kyseessä on AUSTRALIA AVAUTUU kirja. Kirja sisältää Australian historiaa sekä opastusta koko maassa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Jos kysyjä tarkoittaa kysymyksellään sitä, missä kaikissa kirjastoissa jokin tietty kirja on kokoelmassa, asiaa kannattaa lähestyä ensin oman kirjaston tai kirjastojärjestelmän kautta. Jos sieltä ei löydy etsittyä kirjaa, voi käyttää Kirjastot.fi-sivun tarjoamaa hakupalvelua, jonka voi kohdistaa kaikkiin Suomen yleisiin kirjastoihin yhdessä haulla. Ongelmana tällöin on usein se, että osumia tulee turhankin paljon.

Kysyjän oma asuinkunta kuuluu KAINET-kimppaan (Kajaani, Kuhmo, Suomussalmi, Paltamo, Puolanka, Hyrynsalmi ja Ristijärvi). Tämän kimpan kirjoja voi hakea osoitteella https://kainet.verkkokirjasto.fi/web/arena.

Muihin yleisiin kirjastoihin kohdistuva haku löytyy osoitteesta http://monihaku.kirjastot.fi/fi/.

Jos kirja on hyvin uusi, se ei välttämättä näy vielä kirjastojen tietokannoissa ollenkaan. Kysyjän mainitsema kirja on juuri tällainen, se ei ole vielä ehtinyt kirjastojen kokoelmatietoihin. Keskellä lomakautta myös uutuuskirjojen tietojen saaminen tietokantoihin hidastuu, kun ihmiset ovat lomilla.

Heikki Poroila