Hyvä kirjastonhoitaja haluaisin tietää onko kirjaston musiikkiäänitteiden kopioiminen omaan käyttöön yhä laillista (Kysymys: Saako kirjaston…

Kysytty

Hyvä kirjastonhoitaja haluaisin tietää onko kirjaston musiikkiäänitteiden kopioiminen omaan käyttöön yhä laillista (Kysymys: Saako kirjaston musiikkiäänitteitä ja dvd-levyjä kopioida omaan käyttöön? Kiitos vastauksesta etukäteen.

Vastaus: Äänitteitä saa kopioida omaan käyttöön. DVD-tallenteitten kopioiminen on kiellettyä.

Vastattu: 5.3.2004 0:00:00 ) vai muuttuiko se uuden lain myötä laittomaksi toiminnaksi? Saako esimerkiksi cd:ltä kopioida kappaleita omaan käyttöön tietokoneelle? Kiitos paljon jo etukäteen =)!!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjaston kokoelmissa olevista teoksista ja julkaisuista voivat asiakkaat tehdä yksityiseen käyttöön muutaman kopion tekijänoikeuslain 12 §:n perusteella seuraavasti:
Kirjalliset teokset Ei rajoituksia.
Kuvataiteelliset " Ei rajoituksia.
Sävellysteokset Ei rajoituksia.
Elokuvateokset Ei rajoituksia.
Muut audiovisuaaliset teokset Ei rajoituksia.
CD-ROM/DVD-ROM eli romput Tallenteella olevia teoksia saa
kopioida kuten alkuperäisiäkin
teoksia. Tallenteella olevia tie-
tokoneohjelmia tai tietokantoja
ei saa kopioida.
Verkkoteokset ja -julkaisut Ei rajoituksia, jos kohteena ei
ole tietokoneohjelma tai tietoka-
nta eikä kopiointia ole rajoitet-
tu.
Tietokoneohjelmat ja tietokannat Ei saa kopioida ollenkaan.
lähde: Heikki Poroila: Tekijänoikeus ja kirjastot (BTJ,2006)