"Hyökkäyssota" -sanaa käytetään Venäjän hyökkäyksestä Ukrainaan. Onko muita sotia kutsuttu näin? Ovatko muut sodat alkaneet eri tavalla vai mistä on kyse?

Kysytty

"Hyökkäyssota" -sanaa käytetään Venäjän hyökkäyksestä Ukrainaan. Onko muita sotia kutsuttu näin? Ovatko muut sodat alkaneet eri tavalla vai mistä on kyse?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hyökkäyssodaksi sanotaan sellaista sotaa, jossa valtio on tehnyt oikeudettoman hyökkäysteon toista valtiota vastaan. Hyökkäyssotaa siis ei käy sellainen valtio, joka puolustautuu hyökkäystekoa vastaan.

YK:n peruskirja on kieltänyt voiman tai sen uhan käytön valtioiden välillä (2 art. 4 mom.).

Kaikkien jäsenten on pidätyttävä kansainvälisissä suhteissaan väkivallalla uhkaamisesta tai sen käyttämisestä minkään valtion alueellista koskemattomuutta tai poliittista riippumattomuutta vastaan tai menettelemästä muulla tavalla, joka on ristiriidassa Yhdistyneiden Kansakuntien päämäärien kanssa.

YK:n yleiskokous on sen jälkeen vuonna 1974 päätöslauselmassa 3314 määritellyt hyökkäysteon tarkemmin. Määritelmä sisältää mm. seuraavia tekoja:

  • asevoimien tunkeutuminen tai hyökkäys
    toisen valtion alueelle ja tästä aiheutuva
    toisen valtion alueen tai sen osan miehittäminen (väliaikaisestikin) tai pakolla tapahtuva liittäminen toisen valtion
    alueeseen,
  • valtion asevoimien toteuttama toisen
    valtion alueen pommittaminen tai muu
    toisen valtion alueeseen kohdistuva aseiden käyttö,
  • valtion asevoimien toteuttama toisen
    valtion satamien tai muun alueen saarto,
  • valtion asevoimien hyökkäys toisen valtion maa-, meri- tai ilmavoimia vastaan

Termiä hyökkäyssota on nyt ollut vahvasti esillä luultavasti siksi, että Venäjän toimet on tuomittu niin laajasti kansainvälisessä yhteisössä. Termiä on kuitenkin käytetty muulloinkin, esim. Saksan toimista toisen maailmansodan alussa ja Vietnamin sodan yhteydessä.

Lähteitä:

Yhdistyneiden kansakuntien peruskirja. https://www.finlex.fi/fi/sopimukset/sopsteksti/1956/19560001/19560001_2/
Tieteen termipankki: Hyökkäysteko. https://tieteentermipankki.fi/wiki/Oikeustiede:hy%C3%B6kk%C3%A4ysteko
Voimankäytön oikeussäännöt: selvitys Eduskunnan oikeusasiainvaliokunnalle. https://um.fi/documents/35732/48132/legal_grounds_for_the_use_of_force_in_international_relations_

7 ääntä

Kommentit