Otsikko
Hubble kuvasi valoa joka lähtöisin lähes big bangistä. Miten spektristä voi päätellä kuinka kaukaa valo on lähtenyt? Juovat sinisestä punaiseen eivät sitä…

Kysytty

Hubble kuvasi valoa joka lähtöisin lähes big bangistä. Miten spektristä voi päätellä kuinka kaukaa valo on lähtenyt? Juovat sinisestä punaiseen eivät sitä kertone ja mustat katkoviivat värien väleissä kertonevat mitä ainetta valonlähde sisältää. Mutta mistä selviää kuinka kaukaa valo on lähtenyt?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Etäisyyden voi mitata Hubble teleskoopin kuvista tutkimalla punasiirtymää. Mitä kauempana kuvattu kohde on sitä suurempi punasiirtymä sillä on. Punasiirtymä aiheutuu Dopplerin ilmiöstä, jossa kohteen etääntyessä siitä lähtöisin olevan valon spektriviivat siirtyvät kohti punaista, pitempää aaltopituutta.

Lähde: Astronomica : galaksit, planeetat, tähdet, tähtikartat, avaruustutkimus. 2008