Otsikko
Https://www.youtube.com/watch?v=67Voy4YpOE8 Mekin käytiin siskoni kanssa Särkänniemen akvaariossa ja siskoni tykkäsi tosta "ihon värisestä" kalpeasta kalasta…

Kysytty

Linkki YoyTube-videoon Särkänniemen akvaariosta: https://www.youtube.com/watch?v=67Voy4YpOE8

Mekin käytiin siskoni kanssa Särkänniemen akvaariossa ja siskoni tykkäsi tosta "ihon värisestä" kalpeasta kalasta. Mikä kala toi on? Me molemmat unohdettiin.

Vastaus

Vastattu

Videolla näkyy aika monta kalpeaa kalaa...

Ensimmäisenä on Giant Gourami suomeksi Gurami. Wikipedia kertoo:"Gurami eli jättiläisgurami (Osphronemus goramy) on rihmakalojen heimoon kuuluva laji. Se elää Malesian, Indonesian ja Intian järvissä ja suoalueilla. Gurami voi selviytyä vähähappisessa vedessä labyrinttielimen ansiosta, jonka avulla se voi ottaa happea myös veden pinnalta. Nuorena guramin kuono on ylöspäin suuntautunut rihmakalojen tapaan. Aikuistuessa sen kuonon muoto muuttuu kääntyen alaspäin ja sille kasvaa kyhmy otsaan. Gurami kasvaa 50–70 senttimetrin mittaiseksi. Sitä käytetään kotiseudullaan ruokakalana." Linkki

Seuraava isompi kalpea (tosin kellertävä) on vihermureena, joka esitelläänkin Särkänniemen sivuilla. Linkki