Otsikko
Hilja Haahden runo Runon otsikko oli kai 'Lapsuuden koti', noin kirjoitettuna, ja alkaa näin: Enemmän kuin maan päällä mitään, sitä kerran rakastin. Unessa…

Kysytty

Hilja Haahden runo
Runon otsikko oli kai 'Lapsuuden koti', noin kirjoitettuna, ja alkaa näin:

Enemmän kuin maan päällä mitään,
sitä kerran rakastin.
Unessa usein sinne
yhä palaan takaisin.

Näin kaukaa, kuin läpi usvan,
ladon, niityn ja vainion.
Ja tuolla rannalla järven
tutun harmaan kartanon.

Käyn ääneti pihaan,
vielä kota, talli on paikallaan.
Isän musta hirnuu ja
lehmät, kas ammuvat tarhassaan.

- ja siitä teksti jatkuu...

MISSÄ HILHA HAAHDEN teoksesta löytyisi kyseinen runo

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tämännimistä runoa ei löytynyt ainakaan seuraavista Hilja Haahden kokoelmista:

- Valitut runot
- Muistoköynnös
- Kunnia Herran
- Kymmenen neitsyttä
- Tähti johtaa
- Juhlamuisto
- Ikiaartehet sekä muita sävelrunoelmia
- Vanhaa ja uutta
- Tuomenterttuja
- Ikiaartehet, Idän tietäjät, Kymmenen neitsyttä
- Valittuja runoja
- Oraita

Hänen runojaan on kuitenkin julkaistu myös mm. lastenkirjoissa.

Tuntisiko joku lukijoista tämän runon?

0 ääntä

Kommentit

Toinen kysyjä tiesi kertoa, että runo onkin Katri Suorannan kirjoittama ja löytyy ainakin alla olevista teoksista:
- runoantologiasta Kolme (WSOY, 1930), jossa on yksissä kansissa runokokoelmat Elina Vaaralta (Pilven varjo), Katri Valalta (Maan laiturilla) ja Suorannalta (Kevättuuli) sekä
- Koulutyössä : kansakoulun III:n ja IV:n luokan lukukirja / toimittaneet Alpo Noponen ja V. Tarkiainen ; 19. uud. p. Valistus, 1946. (s. 181-183; Ensimmäinen osa).