Helsingissä on enään neljä vesitornia.Millä tavoin tornit on korvattu veden säilyttämispaikkoina?

Kysytty

Helsingissä on enään neljä vesitornia.Millä tavoin tornit on korvattu veden säilyttämispaikkoina?

Vastaus

Vastattu

Helsingin kaupunki ei vastaa pääkaupunkiseudun vesihuollosta yksin vaan palvelusta vastaa Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä. Kuntayhtymässä ovat mukana Espoon, Helsingin, Kauniaisten ja Vantaan kaupungit. Alueella toimii myös Sipoon vesi sekä 11 vesiosuuskuntaa.  Yhteisellä suunnittelulla pyritään takaamaan vedensaanti kaikissa oloissa. "HSY:n alueella on tehty ja tehdään lähitulevaisuudessa useita uusia vesijohtoja, jotka lisäävät vedenjakelun varmuutta."  Kaupunkien ja vesihuoltopalveluita tuottavien yhtiöiden ja yhtymien yhteistyö on keskeinen keino turvata vesihuolto.

HSY:n alueella on tällä hetkellä 12 vesitornia. Helsingissä niistä on neljä.  Vesitornit eivät ole pelkästään varastoja vaan niiden tehtävänä on myös "mahdollisimman tasaisen paineen ylläpitäminen sekä veden varastointi kulutushuippuja varten, mikä mahdollistaa tasaisemman pumppauksen vedenpuhdistuslaitoksilta verkostoon."

Lähteet:

HSY:n alueen vesihuoltosuunnitelma 2021-2030 https://www.hsy.fi/globalassets/vesi-ja-viemarit/tiedostot/hsy_vhks_2021_30-copy.pdf

Vesihuollon toiminta: https://www.hsy.fi/vesi-ja-viemarit/nain-vesihuolto-toimii/

1 ääntä

Kommentit

Peukutin kohtaa "Oliko vastauksesta sinulle hyötyä" vain arvostaakseni hyvin valmisteltua vastausta. Tieto on mielenkiintoista, mutta ei siitä konkreettista hyötyä ole.