Otsikko
Helsingin Munkkiniemessä sijaitseva Pohjolan pääkonttori ei ole enää vakuutusyhtiön käytössä eikä sinne ole enää yleisöllä lainkaan pääsyä. Onko rakennuksen…

Kysytty

Helsingin Munkkiniemessä sijaitseva Pohjolan pääkonttori ei ole enää vakuutusyhtiön käytössä eikä sinne ole enää yleisöllä lainkaan pääsyä. Onko rakennuksen sisätiloista olemassa julkisia videoita tai esiintyykö se jossain elokuvissa? Erityisen näyttäviä ovat suuret aulatilat.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Helsingin kaupunginmuseo vastasi kysymykseen:
Kysymyksessä mainittu rakennushistoriaselvitys on varmasti paras kuvien lähde. Kannattaa katsoa selvityksen kuvalähteistä mistä ko. kuvat löytyvät alkuperäisinä, ehkäpä laatu tällöin paranee. Pohjolan yrityshistoriikit ovat varmasti myös lähde, jota kannattaa tarkastella sisäkuvien näkökulmasta. Alueen täydennysrakentaminen on käynnissä, tässä suunnitteluhankkeessa alueen alkuperäisen arkkitehtuurin arvojen huomioiminen on eräänä tavoitteena.

Yt. Mikko Lindqvist
Helsingin kaupunginmuseo

HelMet-kirjastoista löytyvät seuraavat teokset:
POHJOLA-YHTIÖT SATA VUOTTA / EINO LYYTINEN
LYYTINEN, EINO
Kirja Kirja | 1991
Saatavilla Pasila kirjavarasto 2 (372.09)

Pohjola-yhtiöiden taidetta / [toimituskunta: Hannu Siniharju (pj.) .. et al.] ; [valokuvaaja: Matti Ruotsalainen] = Konst i Pohjola-bolagens ägo / [redaktionskommitt: Hannu Siniharju .. et al.] ; [foto: Matti Ruotsalainen] = Art of the Pohjola Group / [editorial committee: Hannu Siniharju .. et al.] ; [photography: Matti Ruotsalainen]
Kirja | [Pohjola-yhtiöt] | 1990
Saatavilla Pasila kirjavarasto 2 (709.9)

Kannattaa ottaa yhteyttä myös Pohjola-yhtiön taidesäätiöön, jonka yhteystiedot ovat:
Pohjola Pankin Taidesäätiö
PL 308
00013 Pohjola
Asiamies
Tuire Jäkkö
puh. 010 252 2202, 050 532 0601
s-posti: tuire.jakko(a)op.fi