Heippa! Lueskelin vanhoja Kotiliesi-lehtiä. Törmäsin sen nimiseen nimimerkkiin kuin S.W. Minua kiinnostaisi tietää kuka hän on. Hän on kirjoittanut muun…

Kysytty

Heippa!

Lueskelin vanhoja Kotiliesi-lehtiä. Törmäsin sen nimiseen nimimerkkiin kuin S.W. Minua kiinnostaisi tietää kuka hän on. Hän on kirjoittanut muun muassa jutun "Ruumiillisen kulttuurin puolesta muutama sana” (vuoden 1926 Kotiliesi, sivut 232–233). Kiitos!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hakuteoksen

Salanimet ja nimimerkit / Maija Hirvonen. - Suomalaisen kirjallisuuden seuran kirjasto, 2000

mukaan

tällaista nimimerkkiä on käyttänyt mm. toimittaja

Irja Solveig Wolontis (os. Stenius), joka oli syntynyt v. 1895 Viipurissa.

Teoksen

Suomen sanomalehdistön matrikkeli / julk. Suomen sanomalehtimiesten liitto, 1937

mukaan Solveig Wolontis kirjoitteli lähinnä ruotsinkielisissä lehdissä, mutta mahdotonta ei kai liene, että hänen kirjoituksiaan olisi myös ilmestynyt suomenkielisissä lehdissä. Yllä mainittu matrikkeli mainitsee Wolontisin harrastuksiksi partiotoiminnan ja lasten kasvattamisen, mitkä hyvinkin luontevasti selittäisivät esim. kysymyksessä mainitun artikkelin aihevalinnan.