Haulla "Martti Similä" jouduin Oulun kirjaston sivulle "Oululaisia säveltäjiä". En kuitenkaan onnistunut löytämään enempää tietoa kuin mainitun sivun lyhyt…

Kysytty

Haulla "Martti Similä" jouduin Oulun kirjaston sivulle "Oululaisia säveltäjiä". En kuitenkaan onnistunut löytämään enempää tietoa kuin mainitun sivun lyhyt tietoisku. Kysyisin, onko teillä mitään arkistomateriaalia (ei siis julkaisuja) Martti Similästä: kirjeenvaihtoa, muistiinpanoja, hänen käytössään olleita nuotteja tms. Jos ei, onko teillä tietoa, onko missään Suomessa minkäänlaista Martti Similän arkistoa? En ole onnistunut jäljittämään sellaista esim. HYKistä, eikä haku Arkistolaitoksenkaan sivuiltakaan tuottanut tulosta.

Kiitoksin.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Arkistomateriaalia ei juurikaan säilytetä kaupunginkirjastoissa, mutta Suomalaisen musiikin tiedotuskeskuksen avulla selvisi, että mm. näihin kannattaa ottaa yhteyttä:
1) Martti Similän perikunnan yhteyshenkilö on nimeltään Riitta Fougstedt. Hän asuu Kauniaisissa
2) Helsingin yliopiston kirjasto
3) Helsingin kaupunginorkesterin toimiston tiedottaja Marjanne Kankare-Loikkanen on tavoitettavissa sähköpostitse. Osoite on marianne.kankare-loikkanen@hel.fi

Olisi ehkä hyvä myös kysyä mitä löytyy
4) Oulun maakunta-arkistosta
5) Sibelius-museosta

Suomalaisten säveltäjien ja muusikoiden sävellyskäsikirjoituksia/ henkilöarkistoja löytyy myös Lyyra-nimisen tietokannan avulla. Lyyran osoite Internetissä on http://www.kansalliskirjasto.fi/kokoelmatjapalvelut/kokoelmat/lyyrasuom… Martti Similän kohdalla kerrotaan, että sävellyskäsikirjoitukset löytyvät Sibelius-Akatemian kirjastosta, Suomen elokuva-arkistosta sekä Yleisradion nuotistosta.