Otsikko
Hankin 1980-luvun alkupuolella appiukolle joululahjaksi kirjan, jonka nimeä en enää muista mutta haluaisin lukea uudelleen. Kirja kertoi joltain trooppisen…

Kysytty

Hei,
hankin 1980-luvun alkupuolella appiukolle joululahjaksi kirjan, jonka nimeä en enää muista mutta haluaisin lukea uudelleen. Kirja kertoi joltain trooppisen alueen saarelta kotoisin olevan miehen näkemyksiä länsimaisesta elämäntyylistä, muun muassa käsityksiä ajasta, työnteosta jne. Kirja herätti ajattelemaan sivistyksemme perusasioita eri kantilta kuin aiemmin. Kiitos tiedosta, toivottavasti löydätte teoksen.

Vastaus

Vastattu

Kirja "Papalagit : samoalaispäällikkö Tuiavii valkoisen miehen maailmassa" (Otava, 1981) sopii kuvaukseen. Kirjan esipuheen mukaan Tuiavii ei tarkoittanut puheitaan julkaistaviksi. Hän luonnosteli muistiinpanonsa alkuasukaskielellä omille maanmiehilleen. Erich Scheurmann sai haltuunsa Tuiaviin muistiinpanot ja käänsi ne saksaksi. Saksankielinen alkuteos on nimeltään "Der Papalagi" (1920). Suomentaja on M. Leikola. Papalagi tarkoittaa valkoihoista tai muukalaista.

0 ääntä

Kommentit

Nykytietämyksen mukaan Tuiavii on fiktiivinen hahmo ja koko kirja on täten sepitettä. Se vaikuttaa olevan lähinnä eräänlainen mukaelma satiirista Die Forschungsreise des Afrikaners Lukanga Mukara ins innerste Deutschland ('Afrikkalaisen Lukanga Mukaran tutkimusmatka syvimpään Saksaan'), jonka tutkimusmatkailija Hans Paasche oli kirjoittanut vuonna 1912, siis kahdeksan vuotta aiemmin.

https://www.atlasobscura.com/articles/papalagi-hoax-book