Otsikko
Haluaisin veneenrakennuksesta jonkun kattavan oppaan/käsikirjan. Tarkemmin sanottuna lujitemuoviveneen rakennusta koskevan käsikirjan. Onko olemassa? Koska…

Kysytty

Haluaisin veneenrakennuksesta jonkun kattavan oppaan/käsikirjan. Tarkemmin sanottuna lujitemuoviveneen rakennusta koskevan käsikirjan. Onko olemassa? Koska kyseisiä hyviä oppaita on kyllä vähän. Aion itse rakentaa noin 7m pitkän lujitemuoviveneen(tuulilasivene, pulpettivene tai HT-vene) talven aikana ja tarvitsen tarkempia rakenne ja materiaalitietoja muoteista, runkorakenteista, verhoiluista, pinnoitteista, maaleista, yms.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Lujitemuoviveneen rakentamisesta on kirjoitettu niukasti suomen kielellä, vaikka lujitemuoviveneet on tunnettu jo 1950-luvulta alkaen. Seuraavassa muutamia lähteitä:

Stig Sandelin: Lasikuituvene, rakentaminen ja korjaukset(1976).

Veneen huolto ja kunnostus: lujitemuoviveneen omistajan käsikirja (2004). Kansialanimeke on Lujitemuoviveneen omistajan käsikirja. Teos esittelee havainnollisesti veneen rakentamista sekä rakenteita, varusteita, sähkölaitteita ym. Teoksessa esitetään asiat havainnollisten piirrosten ja vaihe vaiheelta etenevien ohjeiden mukaan.Tarkkoja rakennepiirustuksia esim. muotin valmistukseen tarvittavan lestin tekoon teoksessa ei kuitenkaan ole.

Hildeband, Martin:Lujia laminaatteja tuotantoveneisiin: materiaalitekijät (1991).

Helena Myllykoski: Lujitemuovi venemateriaalina: innovaatiotutkimus veneenrakennuksesta Kokkolan seudulla (1987)

Kippari -lehdessä (1996 nro 4) on artikkeli lujitemuoviveneen valmistuksesta.

Tehi-vene -yrityksen artikkeli Lujitemuovi raaka-aineena http://www.tehivene.fi/lujit.html

Kevra Oy: Perustietoa lujitemuoviveneen valmistuksesta
http://www.kevra.fi/data/attachments/Polyesterilaminointi.doc

Hannu Vartialan Veneitä rakentamaan -sivustolla on laaja linkkiluettelo, joista valtaosa on tosin englanninkielisiä
http://www.gsahv.pp.fi/links_fi.htm

http://www.boatdesign.net/forums/forumdisplay.php?f=20 (englanninkielinen keskustelusivusto lujitemuoviveneen rakentajille)