Haluaisin tutustua karjalaiseen kulttuuriin kaunokirjallisuuden pohjalta. Mitkä olisivat tunnetuimpia/kattavimpia teoksia?

Kysytty

Haluaisin tutustua karjalaiseen kulttuuriin kaunokirjallisuuden pohjalta. Mitkä olisivat tunnetuimpia/kattavimpia teoksia?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tunnetuimpia Karjala-aiheisia kirjoja lienevät Laila Hietamiehen (nyk. Hirvisaari) romaanit. Tietysti myös sotakirjallisuudesta löytyy hyvin paljon Karjalaan sijoittuvia kirjoja.

Tässä lisäksi joitakin Karjala-aiheisia kirjoja, joukossa sekä suomalaista että karjalaistakin kirjallisuutta:

Timonen, Antti: Me karjalaiset
Jaakkola, Nikolai: Pirttijärven rantamilla
Araviita, Pertti: Minun Karjalani - ja muita tarinoita
Seppä, Tauno: Kannaksella syntynyt : "no sanotoa nuonikkäsie jot..."
Kielkakkaraa : Karjalan heimon kaskuja
Panteleimon: Iloitse Karjalan maa
Lauttamus, Niilo: Kannaksen lapsia
Parland, Oscar: Lumottu tie
Mäntylä, Kyllikki: Laatokan ajaja : valitut karjalaisnovellit
Seppänen, Unto: Iloisten ukkojen kylä : kuvaus Kannaksen elämästä
Haavio, Martti: Luojan linnut ja muita karjalaisia pyhäintaruja
Huotarinen, Veikko: Vienan siniseen karhusaloon
Outoja otuksia, kummia kertomuksia : uskomustarinoita Etelä-Karjalasta
Karjalan kertojat

Nämä kaikki löytyvät Kirkes-kirjastojen kokoelmista. Lisää kirjoja löydät, kun haet kirjaston tietokannasta asiasanalla Karjala ja rajaat haun kaunokirjallisuuteen.

Myös Karjalan liiton kotisivuilta voi löytää lukuvinkkejä: www.karjalanliitto.fi