Haluaisin tulevaisuudessa kirjastonhoitajaksi/kirjastovirkailijaksi (kumpi vain, ei väliä, kunhan ylipäätään saisin työskennellä kirjastossa). Muistaakseni…

Kysytty

Hei! Haluaisin tulevaisuudessa kirjastonhoitajaksi/kirjastovirkailijaksi (kumpi vain, ei väliä, kunhan ylipäätään saisin työskennellä kirjastossa). Muistaakseni esimerkiksi Valkeakoskella oli oppisopimuksella suoritettava Tieto- ja kirjastopalvelujen ammattitutkinto. Kysyisin nyt, että voiko kirjastoilta käydä kysymässä, että ottavatko sinne oppisopimuksella? Ottavatko kirjastot ylipäätään töihin ihmisiä oppisopimuksella, jos tämä ihminen ei ole siellä jo valmiiksi töissä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Oppisopimusvaihtoehtoon liittyvien asioiden selvittäminen kannattaa alkaa ottamalla yhteyttä oppisopimustoimistoon. Hämeenlinnan seudun osalta katso https://www.kktavastia.fi/oppisopimustoimisto/

Kirjastoissa on tällä hetkellä oppisopimuksella kirjastovirkailijaksi opiskelevia, mutta tulevaisuuden oppisopimuspaikkoja ei voi ennustaa esimerkiksi Hämeenlinnan kaupunginkirjaston osalta. Ainakin Hämeenlinnan kaupunginkirjastoon on tullut sellaisiakin oppisopimusopiskelijoita, jotka eivät entuudestaan ole olleet töissä juuri tässä kirjastossa.

Nykyisin useimmilla kirjastonhoitajilla on takanaan yliopisto-opintoja informaatiotutkimuksesta vähintään kirjastonhoitajan pätevyyteen vaadittava määrä. Oppisopimuksella ei suoraan kirjastonhoitajaksi pätevöidytä. Työvoimahallinnon kirjasto- ja tietopalvelualaa esittelevän linkin kautta löydät oppisopimuksen lisäksi muitakin koulutuspolkuja alalle. http://www.mol.fi/avo/alat/08.htm

Uudessa 1.1.2017 voimaan tulleessa kirjastolaissa säädetään seuraavasti (17 § Osaaminen ja johtaminen): "Yleisellä kirjastolla tulee olla riittävä määrä kirjasto- ja informaatioalan koulutusta saanutta ja muuta henkilöstöä. Asiantuntijatehtävässä toimivalta edellytetään soveltuvaa korkeakoulututkintoa,jollei tehtävän luonteesta muuta johdu. Kunnan kirjastolaitosta johtavalta vaaditaan virkaan tai tehtävään soveltuva ylempi korkeakoulututkinto, johtamistaito ja hyvä perehtyneisyys kirjastojen tehtäviin ja toimintaan." https://www.edilex.fi/saadoskokoelma/20161492.pdf