Haluaisin tietoa kirjailija James Fenimore Cooperista. Olen lukenut hänen kirjansa Viimeinen mohikaani. Sen viimeisillä sivuilla oli vähän tietoa Cooperista…

Kysytty

Haluaisin tietoa kirjailija James Fenimore Cooperista. Olen lukenut hänen kirjansa Viimeinen mohikaani. Sen viimeisillä sivuilla oli vähän tietoa Cooperista. Siinä luki Cooperin Nahkasukka-sarjan kirjoja. Listassa oli kirja Uudisasukkaat. Olen etsinyt ko. kirjaa monen eri kaupungin kirjastosta ja Suomen kansallisbibliografiasta, mutta mistään ei ole löytynyt sen nimistä kirjaa. Onko sellaista kirjaa olemassakaan?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ilmeisesti olet lukenut sellaisen painoksen Viimeisestä mohikaanista (esim. vuodelta 1974), jonka lopussa on lyhyt kirjailijaesittely. Tässä vuoden 1974 painoksessa tosiaan mainitaan että yksi Nahkasukka-sarjan kirjoista olisi nimeltään Uudisasukkaat. Teoksen vuoden 1989 painoksen vastaavassa osuudessa tätä tietoa ei enää ole. Ja kuten totesit, ei myöskään
Suomen kansallisbibliografiasta Fennicasta tätä tietoa löydy. Voimme siis olettaa, että kääntäjällä/esipuheen kirjoittajalle on tullut virhe tekstiin, joka on myöhemmin huomattu ja korjattu uudemman teoksen esittelyyn.

James Fenimore Cooperista kirjailijana löytyy tietoja mm. seuraavista teoksista
:
TEKIJÄ KOSKI, Mervi
NIMEKE Ulkomaisia nuortenklassikoita Aarresaaresta Pulskaan Mustaan / Mervi Koski
JULKAISUTIEDOT Helsinki : BTJ Kirjastopalvelu, 2000 (Jyväskylä : Gummerus)

TEKIJÄ ATTORPS, Gösta
NIMEKE Nuoruuden purret : kaksitoista kuolematonta nuortenkirjaa / Gösta Attorps ; [suomentanut Sole Uexküll] ; [kuvittanut Maija Karma]
JULKAISUTIEDOT Porvoo ; Helsinki : WSOY, 1958

TEKIJÄ KARILAS, Tauno
NIMEKE Robinsonista Muumipeikkoon : viisikymmentä nuortenkertojaa / Tauno Karilas
JULKAISUTIEDOT Porvoo ; Helsinki : WSOY, 1962

ja Nahkasukka-sarjasta eritoten näyttää olevan teoksessa

TEKIJÄ FRIEDLAENDER, Kurt
NIMEKE Från Cervantes till James Joyce : mästerverk inom berättarkonsten presenterade av Kurt Friedlaender
JULKAISUTIEDOT Stockholm : Prisma, 1969

Englanninkielisiää verkkosivuja Cooperista löytyy runsaasti - ehkäpä näistä löytyy sopivia
http://external.oneonta.edu/cooper/
http://www.kirjasto.sci.fi/jfcooper.htm

1 ääntä

Kommentit

Tämä on se Nahkasukkasarjan viides teos ja ensimmäisenä kirjoitettu (1823)
Alkuteos: The Pioneers: or The Sources of the Susquehanna*
Suomennoksia on kaksi:
1. Nuori kotka ja vanha metsästäjä, 1896 Wsoy, suom. Sohvi Reijonen
2. Nahkasukka, 1947 Nide oy, suom. Paavo Talvio

Tämä on se Nahkasukkasarjan viides teos ja ensimmäisenä kirjoitettu (1823) -
Alkuteos: The Pioneers: or The Sources of the Susquehanna*.
Suomennoksia on kaksi:
1. Nuori kotka ja vanha metsästäjä, 1896 Wsoy, suom. Sohvi Reijonen.
2. Nahkasukka, 1947 Nide oy, suom. Paavo Talvio.

Tämä on se Nahkasukkasarjan "kadonnut" viides teos ja ensimmäisenä kirjoitettu (1823) -
Alkuteos on siis: The Pioneers: or The Sources of the Susquehanna* ja
suomennoksia on kaksi:
1. Nuori kotka ja vanha metsästäjä, 1896 Wsoy, suom. Sohvi Reijonen.
2. Nahkasukka, 1947 Nide oy, suom. Paavo Talvio.

Ilmeisesti tarkoitat Fenimore Cooperin Preeria kirjaa,,Prairie in english

Fenimore Cooperin teos Prairie on ilmestynyt suomennettuna, nimellä Ruohoaavikko. Teos the Pioneers on suomeksi Uudisasukkaat, mutta tällä nimikkeellä sitä ei ole painettu suomeksi.