Haluaisin tietoa Isohaaran voimalaitoksen rakennustyömaalla työskennelleestä henkilöstä vuodelta 1945. Mistä voisin löytää esimerkiksi sanomalehtijuttuja tuolta ajalta…

Kysytty

Haluaisin tietoa Isohaaran voimalaitoksen rakennustyömaalla työskennelleestä henkilöstä vuodelta 1945. Mistä voisin löytää esimerkiksi sanomalehtijuttuja tuolta ajalta ja työmaalta? Onkohan olemassa muita julkaisuja, jotka kertovat jo työmaalta?

Vastaus

Vastattu

Kokkolan kaupunginkirjastossa on Kai Hoffmanin kirja Pohjolan Voima 1943-1993. Kirjassa mainitaan Isohaaran rakennustyömaan työnjohtoa, mutta ei mainitsemaasi henkilöä. Kirja kertoo, että ”Isohaaran voimalaitoksen rakentamishanke tuli yleiseen tietoon 7. helmikuuta 1945, kun Kemissä ilmestyvä Pohjolan Sanomat julkaisi siitä uutisen.” Pohjolan Sanomissa on julkaistu varmasti muitakin juttuja voimalaitoksen rakennustyömaasta.

Kokkolan kaupunginkirjastossa ei ole Pohjolan Sanomat -lehtiä. Halutessasi voit tilata Pohjolan Sanomat mikrofilminä kaukolainaksi. Se maksaa 7 euroa / lähetys, jossa on 4-5 mikrofilmiä. Lehtiä selailemalla voit löytää, mitä Isohaaran voimalaitoksesta on kirjoitettu.

Lapin kirjaston Finna-tietokannasta löytyy kirjoja ja artikkeleja Isohaaran voimalaitoksesta. https://lapinkirjasto.finna-test.fi/Search/Results?lookfor=isohaaran+voimalaitos&type=AllFields#lapinkirjasto.1719733

Listalta löytyy esimerkiksi Pohjois-Suomen Voimaviesti v. 1951 1-4. Siinä on artikkeli Isohaaran voimalaitoksen rakennustyön vaiheita.

Myös Pohjolan Voiman nettisivulta löytyy tietoja Isohaaran voimalaitoksesta. https://www.pohjolanvoima.fi/pvotarina/12-tarinaa-historiasta-2/isohaara-ensin-silta-sitten-voimalaitos