Haluaisin tietoa Helsingin Hopeatehtaasta ja tehtaan tuotannosta. Löytyykö kirjallisuutta aiheesta?

Kysytty

Haluaisin tietoa Helsingin Hopeatehtaasta ja tehtaan tuotannosta. Löytyykö kirjallisuutta aiheesta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hopeatehdas Oy esitellään muutamalla rivillä kirjassa ”Suomen teollisuus” vuodelta 1951. Kirjassa sanotaan mm.: ”Yhtiö on perustettu v. 1926. Normaalituotantoon kuuluvat tärkeällä sijalla pöytä- ja kahvikalustot, sormukset, korut ym. kultasepänalan valmisteet. Tehtaan nykyinen henkilömäärä on 57. Yhtiön osakepääoma on 1 milj. mk ja vararahastot 850.000 mk”.

Kirjassa ”Suomalainen hopeataide” (1989) Hopeatehdas mainitaan luvussa, joka on otsikoitu ”Uusia muotoja pienistä metalliverstaista” ja jossa kuvaillaan taideteollisuuden kehitystä 1900-luvun alkukymmeninä. Sivulla 37 sanotaan: ”Pääasiassa perinteisiin malleihin pohjautuvia sarjoja valmistivat mm. Hopeatehdas Oy, Suomen Kultaseppä Oy ja vuonna 1918 Suomen Kultaseppien Liiton aloitteesta perustettu Kultakeskus Oy. 1930-luvun loppupuolella ilmestyi kuitenkin myös niiden tuotantoon ajan johtavien hopeasuunnittelijoiden malleja.” Sivulla 63 kerrotaan, että tunnettu muotoilija Bertel Gardberg suunnitteli hopeaesineitä Hopeatehtaalle. Erikseen mainitaan Gardbergin Hopeatehtaalle 1955 suunnittelemat Birgitta-ruokailuvälineet (nyt niitä valmistaa Kultateollisuus Oy). Bertel Gardbergin teosten näyttelyluettelossa vuodelta 1990 kerrotaan: ”1950-luvun keskivaiheilla ja lopulla Gardberg suunnitteli useita ruokavälinesarjoja hopeasta Hopeatehtaalle ja Kultakeskukselle” (s. 65).

Muut kirjat, jotka käsittelevät suomalaista hopeaa, keskittyvät antiikkihopeaan, enkä löytänyt niistä tietoja Hopeatehtaasta.

Hopeatehdas Oy on ollut Suomen Kultaseppien Liiton jäsen (tämä käy ilmi kirjasta ”50 vuotta kultaseppien yhteistyötä: Suomen Kultaseppien Liitto 1909 – 1955”). Liitosta voisi ehkä saada jotain tietoja Hopeatehtaasta. Liiton verkkosivut ovat osoitteessa http://www.suomenkultaseppienliitto.fi

14 ääntä

Kommentit

Hopeatehdas Oy

Perustetty 1925
Toiinta lakannut 1971.
Nimi v:een 1926 Hopeatehdas E. Turunen Oy.

Kulta-, hopea-, tina- ja uushopeaesineiden kuten pöytä- ja kahvikalustojen, sormuksien ja korujen valmistus ja kauppa.

Paja Vironkatu 3 D.

TJ Rafael Hartikainen. 1951 henkilök. 57.

Löytyisikö täältä tietoa tinakulhosta, jonka pohjassa on Hopeatehdas, 74, tinaa. Kiinnostaisi valmistusvuosi.