Otsikko
Haluaisin tietää virallisen rakennuksen/tehtaan/talon tai muun vastaavan vihkimisestä. Millaiset säännöt kyseisessä virallisessa tapahtumassa on? Onko…

Kysytty

Hei, haluaisin tietää virallisen rakennuksen/tehtaan/talon tai muun vastaavan vihkimisestä. Millaiset säännöt kyseisessä virallisessa tapahtumassa on? Onko leikattava nauha millainen (leveys,väri, pituus) ja entäpä sakset? Ja pidetäänkö saksia jonkinlaisella lautasella (millaisella)? Tärkein kysymys lienee, että onko jossain olemassa ohjetta virallisia vihkimisiä varten ja mistäköhän tuo ohje löytyy?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirkkojärjestys määrää, että uusi evankelis-luterilainen ”kirkko on vihittävä Jumalalle pyhitetyksi huoneeksi” (http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1993/19931055). Kirkon vihkimisen kaava selviää mm. tältä Kirkollisten toimitusten opas –sivustolta:

http://www.evl.fi/kkh/to/kjmk/toim-kirja/toim-opas_3.html

Muiden rakennusten vihkimisen ohjeista ei löytynyt tietoa. Varmasti erilaisia tapoja ja perinteitä on, mutta ehkäpä ei virallista ohjeistusta.