Haluaisin tietää Suomessa myönnettävien arvonimien ( esim. vuorineuvos jne ) hinnat.

Kysytty

Haluaisin tietää Suomessa myönnettävien arvonimien ( esim. vuorineuvos jne ) hinnat.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Arvonimistä suoritettavasta verosta on säädetty lailla. Veron suuruus määräytyy arvonimen saajan päätoimen mukaan. Päätoimisesti valtion, kunnan tai kirkon palveluksessa olevien (tai niiden palveluksesta eläkkeelle siirtyneiden henkilöiden) osalta vero on alempi. Arvonimeä koskevan esityksen tekijä on velvollinen suorittamaan veron avoimesta kirjeestä, jolla arvonimi myönnetään.
Arvonimistä löytyy tietoa Valtioneuvoston kanslian sivuilta osoitteesta http://www.vnk.fi/toiminta/arvonimet/fi.jsp . Täältä löytyvät myös arvonimiä koskevat säädökset, säädösten tekstit löytyvät Finlexistä (Valtion säädöstietopankki), http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2000/20000381 .

Tasavallan presidentin asetuksessa arvonimistä (381/2000) (liite 1)arvonimet on jaettu ryhmiin. Laissa arvonimistä suoritettavista veroista (1388/2001) on ilmoitettu veron määrä eri ryhmien osalta. Valtioneuvos ja vuorineuvos kuuluvat kalleimpaan 1. ryhmään. Veron määrä tässä ryhmässä on 12100 euroa, jos arvonimen saaja on valtion, kunnan tai kirkon palveluksessa tai näiden palveluksesta eläkkeelle siirtynyt, muussa tapauksessa 48400 euroa.

Valtioneuvoston kanslian sivuilla on myös tarkat ohjeet menettelytavoista arvonimiasioissa, http://www.vnk.fi/toiminta/arvonimet/haku/ohje/fi.jsp
(Vastaus päivitetty 20.2.2007)