Haluaisin tietää suomenruotsalaisesta kirjailija näyttelijästä, Vivi-ann Sjögrenistä muutamia asioita. En ole onnistunut selvittämään hänen henkilötietojaan (…

Kysytty

Haluaisin tietää suomenruotsalaisesta kirjailija näyttelijästä, Vivi-ann Sjögrenistä muutamia asioita. En ole onnistunut selvittämään hänen henkilötietojaan ( syntymäaika, kotipaikat, koulutus, ammatti, elämänvaiheita.) enkä oikein tiedä mistä nämä tiedot löytäisin.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Teoksen ”Vem och Vad : 2004” mukaan Vivi-Ann Sjögren de Serrano asuu syntymäkaupungissaan Espoossa. Hän syntyi 31.5.1938 konttoristi Bruno Widergrenin ja tämän vaimon Runan (o.s. Hallgren) perheeseen. Hän kirjoitti ylioppilaaksi v. 1956. Vuodesta 1958 hän on toiminut freelance näyttelijänä ja toimittajana radiossa, televisiossa ja suomenruotsalaisissa teattereissa. Hän avioitui valokuvaaja Fransisco Paco Serrano Gordonin kanssa v. 1965 ja jäi leskeksi v. 1992. Kirjailijalla on kaksi lasta Robert (1958) ja Maria (1967)

Teoksessa ”Suomalaisia kirjailijoita” , Otava, 2004, Vivi-Ann Sjögrenistä kirjoitetaan seuraavasti:
”S:n harrastukset, matkustaminen ja ruoka, ovat siirtyneet suoraan teoksiin. Kirjailijan draamantaju auttaa näkemään satunnaisissa kohtaamisissa syvyyttä. Ihmisten välillä voi vaistota taajuuksia, jotka eivät riipu yhteisestä kulttuuritaustasta. Osaltaan kyky tajuta rinnakkaistodellisuuksia ja suhtautua ajan käsitteeseen väljästi vahvistui myös avioliitossa andalusialaissyntyisen miehen kanssa Espanjassa. Lukija voi elää kirjoittajan muistikuvien ja matkakokemusten tasolla ja seurata havaintojen kehittymistä ja tarkentumista. Ihmisoikeusloukkauksia ja ympäristöongelmia S. käsittelee suoria kannanottoja vältellen.”
Teoksia mm. ”Mustaa kahvia, keksinmuruja” (1994) , ”Elämää pitempi matka” (1995), ”Andalusian karkea suola” (1996), ”Meksikon päiväkirja” (1998), ”Saharan aamut ja illat” (1999), ”Kasvokkain” (2001) ja ”Kattens ansikte. Barndomsår 1938 – 1947” (2003).” Ilmestymisvuodet ovat ruotsinkielisten alkuteosten ilmestymisvuosia.

Schildts-kustantamon laatiman kirjailijaesittelyn (ruotsiksi) löydät osoitteesta: http://www.schildts.fi/forfattare/vivi-ann_sjogren.html

Tietoa Vivi-Ann Sjögrenistä löydät myös esim. seuraavista lehtiartikkeleista:
Siistonen, Miia: ”Lupa laiskotella” ; Anna 2004, nro 13, ss. 40-44
Häkkinen, Anna: ”Kotonaan kaikkialla (Kosmopoliitti)” ; Mondo 2003, nro 4, ss. 68-71
Husso, Marja-Liisa: ”Maailma avasi Vivi-Ann Sjögrenin silmät” ; Et-lehti 2002, nro 4 ss. 22-26

Vivi-Ann Sjögrenhän kirjoittaa myös ruokajuttuja Helsingin Sanomien kuukausiliitteeseen.

15 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Tein koulu esitelmää Sjögrenistä ja tämä auttoi??