Haluaisin tietää sinikamee kivestä mistä maasta voisin lähtee ostamaan olen kuulut että Italia napoli voisitko auttaa

Kysytty

Haluaisin tietää sinikamee kivestä mistä maasta voisin lähtee ostamaan olen kuulut että Italia napoli voisitko auttaa

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kamee ei ole mikään tietty kivilaji, vaan nimitys kaivertamalla tehdylle reliefikorulle. Kamee-korun materiaalina on käytetty monia ei korukiviä, mutta myös simpukankuorta ja kovaa luuta. Suosittuja korukivia kamee-korujen tekemisessä ovat akaatit ja onyksi, jonka avulla saadaan kerroksellinen rakenne. "Sinikamee" ei siis ole mikään täsmällinen mineraali, vaan mikä tahansa sininen korukivi, joka on kaiverrettu reliefiksi. Napoliin asti tuskin sen takia kannattaa lähteä, monet suomalaiset liikkeet myyvät erilaisia korukiviä. Verkossa tällaisia ovat ainakin VIlliHelmi, Villakivi ja Spectrostone. Monissa lahjatavaraliikkeissä myydään hiottuja korukiviä, joista jotkut voivat sopia myös kamee-korun tekemiseen.

On myös mahdollista, että termillä "sinikamee" tarkoitetaan jotain tiettyä mineraalia, mutta en saanut selvitetyksi, mihin sillä mahdollisesti viitataan, sillä se ei ole mikään virallinen nimitys.

Heikki Poroila