Otsikko
Haluaisin tietää, onko ukrainalaiset apteekkituotteet varmasti turvallisia käyttää? Nimenomaan ilman reseptiä ostettavat? Onko kyseisessä maassa jokin…

Kysytty

Haluaisin tietää, onko ukrainalaiset apteekkituotteet varmasti turvallisia käyttää? Nimenomaan ilman reseptiä ostettavat? Onko kyseisessä maassa jokin virallinen "elin" joka valvoo terveydenhoitoon käytettävien ja valmistettavien tuotteiden turvallisuutta? Onko viime vuosina asiasta ollut mitään uutisointia?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Lääkelaitoksen internetsivuilla osoitteessa http://www.laakelaitos.fi/ on kohta "Yhteydenotto" jossa voit esittää kysymyksen sinua askarruttavasta aiheesta. Siellä on myös kohta "Linkit", josta saat yhteystiedot ulkomaisiin viranomaisiin ja organisaatioihin.

Hakemalla Googlesta "reseptivapaat lääkkeet" ja "ulkomaat" pääsee myös CFS:n itsehoitosivustojen kautta seuraavaan linkkiin http://www.herbmed.org/links.asp, josta saa tietoa eri rohdoista ja niiden käyttötarkoituksista.

Yleisenä neuvona voi todeta ettei ole suositeltavaa käyttää ulkomailta hankittuja rohdosvalmisteita, ellei ole varma niiden sisällöstä. Pitäisi myös välttää rohdosvalmisteita, joiden koostumusta ei ole esitetty myyntipäällyksessä.