Haluaisin tietää oliko Walter Disney juutalaista syntyperää Olen etsinyt tietoa, koska hänen 1930-45 luvun Aku-piirroselokuvissa on natsisaksalaista…

Kysytty

Haluaisin tietää oliko Walter Disney juutalaista syntyperää Olen etsinyt tietoa, koska hänen 1930-45 luvun Aku-piirroselokuvissa on natsisaksalaista vastustavaa propagandaa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

En löytänyt ainakaan internetistä mitään viitteitä Disneyn juutalaisuudesta vaan päinvastoin hänen väitetystä antisemitismistään. Wikipedian mukaan Waltin sukujuuret olivat Iso-Britanniassa, Irlannissa ja Saksassa ja hänen perheensä kuului kotipaikkakuntansa, Missourin Marcelinen, vapaaseurakuntaan. Verkosta löytyy runsaasti mielenkiintoisia artikkeleita Disneyn suhteesta juutalaisuuteen, mutta kannattaa muistaa terve lähdekritiikki niitä lukiessa. Voisit myös hankkia käsiisi jonkun Walt Disneyn elämäkerran, esimerkkeinä Bob Thomasin kirja Walt Disney - elämäkerta tai Marc Eliotin Walt Disney - Hollywood's dark prince. Katso ainakin seuraavat nettisivut: http://www.adherents.com/people/pd/Walt_Disney.html
http://www.straightdope.com/mailbag/mdisneyfascist.html

Toisen maailmansodan aikana viihde, myös Disneyn elokuvat palvelivat kunkin sotaa käyvän maan tarkoitusperiä. Disneyn tuotannon suhdetta toiseen maailmansotaan on tutkittu seuraavassa teoksessa:

Shale, Richard
Donald Duck joins up : the Walt Disney studio during world war II
Ann Arbor, Michigan : UMI Research Press, 1982. - 185 s. : kuv.
ISBN 0 8357 1310 5
Filmo, biblio, index.

Asiaan liittyvät myös teokset:

Disney discourse : producing the magic kingdom / Smoodin, Eric ed.
London : Routledge, 1994. - 270 s.
ISBN 0-415-90616-4
(AFI film readers)
Index.

From Mouse to Mermaid : the politics of film, gender, and culture / Bell, Elizabeth ed. ; Haas, Lynda ed. ; Sells, Laura ed.;
Bloomington : Indiana U P, 1995. - 264 s.
ISBN 0-253-20978-1
Index.

Fyne, Robert
The Hollywood propaganda of World War II
Metuchen, NJ : Scarecrow, 1994. - 245 s. : kuv.
ISBN 0-8108-2900-2
Filmo, biblio.

Hollywood goes to war : films and American society 1939-1952 / Shindler, Colin;
London : Routledge & Kegan Paul, 1979. - 152 s. : kuv.
ISBN 0 7100 0290 4
Index, biblio.