Haluaisin tietää nimestä Viljami Sulo Juhani nimestä alkuperän, nimen tarkoituksen ja koska on nimipäivä samoin nimestä Onni ja liittyykö luontoon. Kiitos

Kysytty

Hei, haluaisin tietää nimestä Viljami Sulo Juhani nimestä alkuperän, nimen tarkoituksen ja koska on nimipäivä samoin nimestä Onni ja liittyykö luontoon.

Kiitos

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Viljamin nimipäivää vietetään 6.4. Viljam ja sen pidennös Viljami ovat englantilaisen William-nimen suomalaisia muunnoksia eli lähtökohtana on vanha saksalaisperäinen Vilhelm (”lujatahtoinen kypäränkantaja”). Viljami on ollut Suomen almanakassa v. 1950 lähtien.
Sulon nimipäivää vietetään 13.2. Suomenkielen yleiskielen sana sulo ilmaisee kauneutta ja suloisuutta, ja etunimenä Sulo otettiin käyttöön 1800-luvun lopussa. Vaikka sitä annettiin aluksi myös tytöille, vakiintui se lopulta poikien nimeksi. Sulo otettiin ensimmäisen kerran almanakkaan v. 1908.
Juhanin nimipäivää vietetään 24.6. Nimi Juhani on Johanneksen suosituin suomalainen muunnelma. Johannes-nimen kantamuoto on heprean Jochanan, joka tarkoittaa ”Jumala on armollinen”. Johannes on nimen kreikkalais-latinalainen muoto. Nimi Juhani on ollut almanakassa v. 1950 lähtien.
Onnin nimipäivää vietetään 28.2. Onni-nimen voidaan katsoa kuvastavan kantajansa syntymän vanhemmissa herättämiä tunteita. Sitä voidaan pitää myös vanhempien toiveena siitä, että lapsella on onni mukanaan elämässään. Nimeä voi pitää lisäksi lyhentymänä sanasta onnellinen, jolloin sen vastineita ovat latinan Felix ja kreikan Makarios. Almanakkaan Onni-nimi tuli v. 1910.

Lähteet: Saarikalle, Anne: Suomalaiset etunimet Aadasta Yrjöön, Lempiäinen, Pentti: Suuri etunimikirja