Haluaisin tietää mitä eroa on muovilla,plasticilla ja guttabergalla? Lapsuudessani 50-luvulla, minulla oli nukke joka oli muovin näköistä ja tuntuista ainetta…

Kysytty

Haluaisin tietää mitä eroa on muovilla,plasticilla ja guttabergalla?
Lapsuudessani 50-luvulla, minulla oli nukke joka oli muovin näköistä ja tuntuista ainetta.Nuken materiaalin sanottiin olevan guttaberkkaa.
Veljeni leluauto oli plasticia.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

1950-luvun arkisessa kielenkäytössä näitä kolmea sanaa käytettiin varsin huolettomasti ristiin rastiin välittämättä kyseessä olevien raaka-aineiden kemiallisista kaavoista. Sana "plastic" on yksinkertaisesti muovin englanninkielinen vastine, ja jos ulkomailla valmistetussa leluautossa on valmistusaineeksi ilmoitettu plastic, sanaa ei ehkä vain ole osattu suomentaa muoviksi, vaan on puhuttu suomeksikin plasticista tai plastiikista.

Puhekielessä myös "guttaperkka"-sanalla tarkoitetaan usein jotakin muovia. Ilmaisu on tullut siitä, että guttaperkka oli ensimmäinen nykyisten muovien tapainen valmistusmateriaali. Aito guttaperkka eroaa muoveista siinä, että se on on kumipuusta saatava elastomeeri eli kimmoisa polymeeri, kun taas muovi on yleisnimitys synteettisille tai puolisynteettisille hiili- tai hiili-piiatomien pitkistä molekyyliketjuista eli polymeereistä koostuville materiaaleille.

Nukkesi on siis kyllä saattanut olla oikeaakin guttaperkkaa - tai sitten muovia. Mutta molemmille leluille pitäisi varmaankin tehdä kemiallinen analyysi, jotta niiden todelliset valmistusaineet saataisiin selville.

Lisää tietoa muoveista ja guttaperkasta löytyy esimerkiksi näistä linkeistä:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Guttaperkka
http://fi.wikipedia.org/wiki/Muovi

30 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Guttaperkkanukkeja, kovia, keveitä ja kasvonpiirteiltään päällemaalattuja, meidänkin perheessä sanottiin olleen 50-luvulla. Leluautoja oli sen sijaan jopa kumisia, kuorma-auton mallisia, painavia, kumipyöräisiä metalliakselilla.
Muovista ei siihen aikaan puhuttu vielä meillä mitään, vanhimpien nukkien päät ja kädet olivat kumia silloin kun niiden vartalot olivat kangasta - ja ne päät olivat erilaista materiaalia kuin ne uudet guttaperkkanuket.
- Guttaperkan kerrotaan olleen mukana jo Krimin sodassa eräänlaisena miinojen laukaisujärjestelmien valmistusaineena - tiivisteenäkö?