Haluaisin tietää, missä kaikissa kirjoissa Helsingin Hakaniemi lähiympäristöineen esiintyy.

Kysytty

Hei! Haluaisin tietää, missä kaikissa kirjoissa Helsingin Hakaniemi lähiympäristöineen esiintyy.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kaikkia kirjoja ei varmaankaan ole mahdollista listata. Kysyjä ei kerro kysymyksessään, onko kyse tieto- vai kaunokirjoista. Ei myöskään sitä, lasketaanko lastenkirjat mukaan. Etenkin kaunokirjoista on myös vaikea sanoa, milloin ne käsittelevät nimenomaan Hakaniemeä, milloin taas Kallion kaupunginosaa laajemmin. Kallion kirjastossa Helsingissä on Kallio-kokoelma, johon on koottu Kallion kaupunginosaa käsitteleviä kirjoja.  Kokoelma löytyy Helmetistä, kun hakusanaksi valitaan Kallio-kokoelma. Hakutuloksessa on mukana Kallion aluetta Siltasaaresta Sörnäisiin käsitteleviä kirjoja.

Mainitsen joitakin kirjoja, jotka varmasti käsittelevät Hakaniemeä.

Lastenkirjallisuus:
Salmi, Veera: Puluboi-kirjat. Kirjoissa pulujen koti on Hakaniemen torin laidalla.

Aikuisten kaunokirjallisuus
Cleve, Anders: Katukiviä (1984). Ruotsista käännetty teos kertoo lasten elämästä 1950-luvulla. Kirjassa liikutaan myös aivan Pitkänsillan pään lähellä ja koko Kallion alueella.
Jalonen, Olli: Miehiä ja ihmisiä (2012). Kirja sijoittuu Lahteen, mutta siinä vieraillaan kerran Helsingissä. Kirjassa mainitaan Hakaniemen tori ja sen lähellä sijaitseva asunto.
Lindgren, MInna: Ehtoolehdon pakolaiset (2015). Kirjan keskeisin tapahtumapaikka on Arena-talo Hakaniemen torin laidalla.

Oksanen Sofi: Koirapuisto (2019). Kirjassa vietetään paljon aikaa Hakaniemen lähellä olevassa koirapuistossa.
Pulkkinen, Riikka: Paras mahdollinen maailma (2016). Päähenkilö asuu kirjan loppupuolella lähellä Hakaniemeä.
Taatila, Hippo: Isipappablues (2014). Kirjassa liikutaan Hakaniemen torilla ja sen lähettyvillä.
Tuominen, Pirjo: Hakaniemen kaunis Helen (1995). Kirja kertoo herrasväen elämästä Hakaniemessä 1870-luvulla.

Wahlsten, Ari: Kosteiden mestojen balladi (2012). Kirjan alussa kuljetaan ainakin kaupunginteatterin luo Hakaniemen kutta.

Tietokirjallisuus
Auvinen, Jari: Puutalojen Kallio. 2010
Glyllenberg, Petri: Tuoksuja ja tunnelmia: kauppahallit Suomessa.
Nenonen, Kaija: Herrasväen ja työläisten kaupunki. Helsingin vanhoja kortteleita. 1983