Haluaisin tietää kaiken shamaaneista. Varsinkin heidän taidoistaan. Pystyvätkö he ennustamaan?

Kysytty

Haluaisin tietää kaiken shamaaneista. Varsinkin heidän taidoistaan. Pystyvätkö he ennustamaan?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Shamanismin (tai samanismin) alkulähteet ovat Siperiassa ja Lapissa. Ensimmäiset tiedot ovat peräisin 1600-luvulta. Siperiassa shamanismi säilyi aina 1930-luvulle asti, ja Neuvostoliiton hajottua v. 1991 perinteitä on herätetty uudestaan henkiin.

Shamaanit ovat olleet kansojen uskonnollisia ja henkisiä johtajia. Heidän tärkeimmät tehtävänsä ovat olleet parantaminen, luonnon merkkien tulkitseminen, perimätiedon välittäminen, vainajien henkien johdattaminen tuonpuoleiseen sekä ennustaminen. Shamaani oli yhteydessä henkimaailmaan ja toimi välittäjänä henkien ja kansansa välillä. Keskeinen osa shamaanin toimintaa oli rituaali, jossa hän loitsujen, rummutuksen ja tanssin avulla vaipui transsiin. Shamaanin varusteista tärkeimmät olivat puku, erilaiset naamiot ja maagisilla symboleilla varustettu rumpu.

Kenestä tahansa ei voinut tulla shamaania. Tehtävää pidettiin joko perinnöllisenä tai samaani valittiin erityisten, jo syntymän aikaan havaittujen merkkien perusteella. Ratkaiseva tekijä ei siis ollut ihmisen oma halu tulla shamaaniksi, vaan valinnan tekivät henget. Kyseessä oli koko elämän mittainen vastuullinen tehtävä, joka merkitsi kantajalleen myös raskasta taakkaa.

Shamaaneista löytyy runsaasti kirjallisuutta. Edellä on käytetty lähteinä seuraavia:

Hoppál, Mihály: Samaanien maailma (Atena, 2003)
Pentikäinen, Juha: Samaanit (Etnika oy, 1998)
Samaanit (Tampereen museot, 1998)

Lisää kirjallisuutta:

Harner, Michael: Shamaanin tie (Kansan sivistystyön liitto, 1992)
Setälä, Johannes: Shamaanin matka (Aquarian, 1997); Shamaanin maailma(Suomalaisen mytologian seura, 2000), Shamaanin rumpu (Johannes Setälä, 2005)
Siikala, Anna-Leena: Suomalainen samanismi (Suomalaisen kirjallisuuden seura, 1992)
Stevens, José: Shamanismin salaisuudet (Michael kirjat, 2. korjattu painos 2008)

Tietoa internetissä:

Elise Pietarilan artikkeli "Samanismi - mielen kielioppi": http://www.lyseo.edu.ouka.fi/suvaitsevaisuus/vahemmis/saamel/samanism.h…

Lehto - Suomen luonnonsuskonnot ry:n sivuilla: http://www.lehto-ry.org/shamanismi.html