Otsikko
Haluaisin tietää etunimen Telma historiasta, mitä se mahdollisesti tarkoittaa yms. Onko Telma kuinka yleinen nimi? Milloin sen nimipäivää voisi viettää?

Kysytty

Haluaisin tietää etunimen Telma historiasta, mitä se mahdollisesti tarkoittaa yms. Onko Telma kuinka yleinen nimi? Milloin sen nimipäivää voisi viettää?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Telma on englantilaisen kirjailijan Marie Corellin luoma nimi. Hän kirjoitti 1880-luvulla yhteiskunnallisen romaanin Thelma. Romaanin päähenkilö oli Thelma-niminen norjalainen prinsessa. Nimi yleistyi nopeasti eri maissa ja sai suomessa muodon Telma.

En valitettavasti löytänyt tietoja nimen yleisyydesta.
http://www.vaestorekisterikeskus.fi/vrk/home.nsf/pages/1D0F8D865126D925…

Voisikohan nimipäivää viettä esimerkiksi jonkin samantyyppisen nimen kuten Elma, Alma, Hilma, Vilma yhteydessä?

Lähde:
Lempiäinen Pentti
Suuri etunimikirja

4 ääntä

Kommentit

Väestörekisterikeskuksen nimipalvelusta saa selville yleisyyden Suomessa. Telma-nimelle on saanut 281 suomalaista, suurin piikki 20-30-luvuilla. Thelma-nimisiä on (ollut) hieman enemmän, 298.

Ruotsalaisessa kalenterissa Thelma 5.12. ja suomalaisessa samana päivänä Selma. Meillä juhlitaan siis Telmaa tänään!