Otsikko
Haluaisin saada tietoa ja apua masennuslääkkeistä, sekä niistä vieroittautumisesta. Kirjallisuutta? Asiantuntijoita? Voitteko auttaa?

Kysytty

Haluaisin saada tietoa ja apua masennuslääkkeistä, sekä niistä vieroittautumisesta. Kirjallisuutta? Asiantuntijoita? Voitteko auttaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Helmet-kirjastoista löytyy aiheen mukaisia teoksia hakusanoilla masennus ja lääkkeet, esimerkiksi Jenny Rostainin kirjoittama kirja Irti masennuslääkkeistä (Bazar 2021). Tässä linkki hakutuloksiin.

Ylen sivulla on artikkeli (Yhä useampi aloittaa masennuslääkityksen – Mia Mattila on yksi niistä, jotka eivät pääse lääkkeistä irti: “Tarjolla on vain menolippuja”, 27.1.2020), jossa puhutaan masennuslääkkeiden vieroitusoireista. Artikkelissa viitataan Lancet Psychiatryssa vuonna 2019 julkaistuun Mark Horowitzin artikkeliin Tapering of SSRI treatment to mitigate withdrawal symptoms. Kyseisen artikkelin koko teksti on luettavissa edellä olevasta linkistä.

Tutkija Stevie Lewis pohtii julkaisussa British Journal of General Practice (2021) masennuslääkkeiden käyttöä artikkelissaan Four research papers I wish my GP had read before prescribing antidepressants.

Asiantuntija-apua erilaisissa mielenterveyteen liittyvissä asioissa tarjoavat muun muassa Mieli ry ja Mielenterveyden keskusliitto.

Sinun kannattaa ottaa asia puheeksi myös hoitavan lääkärisi kanssa.