9.1.2000

Haluaisin saada käsiini erään sukututkimuksen. En tiedä laatijan nimeä, enkä varsinaisesti teoksenkaan nimeä. Olen käsittänyt tutkimuksen koskevan Strockoviuksen ja Monthanin sukuja (en itseasiassa tiedä noiden nimien oikeaa kirjoitusasuakaan. Sedältäni olen kuullut, että kirja saattaisi löytyä Suolahden kunnan kirjastosta. Jos se sieltä löytyy, kuinka paljon sen lainaaminen tänne Espooseen maksaisi? Kuinka toimin?

13.1.2000
13.1.2000

Kyseessä lienee Jaakko Hirvosen kaksiosainen teos Viitasaaren Monthan-Storckovius-Moisio -sukukirja vuodelta 1992. Sitä tai mitään sentapaisia ei mainita bibliografioissa (Fennica CD-ROM, jossa kotimainen kirjallisuus vuodesta 1900 lähelle nykyhetkeä; Suomen historiallinen bibliografia, kattaa vuodet 1544-1996). Sitä ei ole Suomen Sukututkimusseuran kirjastossa eikä mainitemassanne Suolahden kaupunginkirjastossa.

Suolahden vihjeen perusteella teos löytyi Jyväskylän kaupunginkirjastosta, jossa sitä on yhdet kappaleet maakuntakokoelmassa (ei lainata). Teos on ns. harmaata kirjallisuutta, jonka tavoittaminen kirjastolaitoksen kautta on hiukan hankalaa. Ehkä parhaiten sen saisi ostamalla tekijältä; kustannuspaikaksi Jyväskylä mainitsee Riihimäen; tekijää ei mainita uusimmassa sukututkijaluettelossa.

Jyväskylän kaupunginkirjaston aineistorekisterissä mainitaan muitakin teoksia, joissa on aiheena Laukaan tai Äänekosken alueen Monthanin tai Storckoviuksen suku. Sukuhakemistossa (1992) mainitaan Jaakko Hirvosen varhaisempia tekstejä. Sukututkijaluettelossa (1996) mainitaan Kari Friman, jonka tutkimusalana on sekä Laukaan Monthan että Rautalammin Strockovius.

Kaukolainaus ei yleensä ole asiakkaalle paljonkaan kalliimpaa kuin kirjan varaaminen. Asiakas jättää kaukolainapyynnön kotikuntansa kirjastoon, joka sitten hankkii pyydetyn teoksen kirjastojen välisenä lainana, mikäli se on mahdollista. Maksuissa on kirjastokohtaisia eroja, joten tarkemmat tiedot saatte oman paikkakuntanne kirjastosta.

Kommentit

Tommy Koukka, käsittelee noita sukuja. Google kertoo mistä saa tilattua, Tommy Koukan kotisivuilta.

Nimet kirjoitetaan Monthan ja Storckovius. Minä itse olen syntynyt 1962 Suolahdessa, Tyttönimeni on Tiina Maarit Monthan. Olen joskus tavannut Jaakko Hirvosen (monia vuosia sitten), kun hän kävi tapaamassa minua Äänekoskella asuessani. Minulla on myös sukututkimus Monthanin suvusta. Asun tällä hetkellä Kannonkoskella palvelutalossa. Olen myös useita vuosia sitten käynyt Monthanien sukukokouksessa, jossa paikalla ei ollut yhtään muuta Monthan-sukunimistä henkilöä kuin allekirjoittanut, mikä oli aika hämmästyttävä asia! Ystävällisin terveisin T. Monthan (avioliittojeni mukaan sukunimeni ovat myös olleet. Monthan-Wikstrand ja Salmi).