Otsikko
Haluaisin opiskella saksan kieltä kuuntelumenetelmällä. Tahtoisin tietää, löytyykö jokin kirja, josta olisi olemassa ja lainattavissa parhaassa tapauksessa…

Kysytty

Hei! Haluaisin opiskella saksan kieltä kuuntelumenetelmällä. Tahtoisin tietää, löytyykö jokin kirja, josta olisi olemassa ja lainattavissa parhaassa tapauksessa kaikki neljä seuraavaa versiota:

Äänikirja saksaksi
Painettu kirja suomeksi
Painettu kirja saksaksi
Äänikirja suomeksi

Ajatukseni on lukea tai kuunnella kirja ensin suomeksi, jonka jälkeen olen sen verran selvillä sisällöstä, että osaan paremmin arvata tuntemattomat saksan sanat ja ilmaisut. Sinänsä ei ole suurta merkitystä sillä, mitä aihetta kirja käsittelee, mutta kuuntelua motivoi se, että sisältö kiinnostaa muutenkin kuin kielen oppimisen näkökulmasta. Hyviä aiheita ovat mm. positiiviseen psykologiaan, itsensä kehittämiseen, henkiseen kasvuun ja muut tähän kokonaisuuteen väljästikin liittyvät teemat. Tältä alueelta kysymykseen voi tulla myös alunperin englanninkielinen kirja, jos siitä on saatavissa saksankielinen äänikirja. Jos siis saksa-suomi pareja ei löydy, niin apukieleksi käy englantikin, joskin hiukan työläämpää opiskelu kahta vierasta kieltä käyttämällä lienee.

Jos aihepiirin rajaaminen positiiviseen psykologiaan väljästikin tulkittuna hankaloittaa hanketta huomattavasti, niin valittava teos voi olla myös muusta aiheesta, vaikkapa jokin kaunokirjallinen teos. Tässä tapauksessa olisi hyvä, että kirja on sellainen, että sisällön puolesta sitä jaksaa kuunnella tarpeeksi monta kertaa, jotta kieli ehtii päähän tarttua.

Ensisijainen vaihtoehto on se, että lainaisin kaikki kirjat ja tallenteet kirjastoista. Jos kuitenkin löytyy hyvä vaihtoehto, jossa kirjastoista saa muut osat, mutta yksi jää puuttumaan, niin olen valmis ostamaan sen osan. Näin voi esimerkiksi käydä, jos päädytte ehdottamaan vaikkapa englanninkielestä saksaan käännettyä positiviista psykologiaa käsittelevää kirjaa. Silloin voi käydä niin, että saksankielinen äänikirja on olemassa, mutta sitä ei suomalaisten kirjastojen kokoelmista löydy. Jos jotakin on tarpeen ostaa, niin toivon saavani vinkkejä siitä, mistä ko. tuotteen voi ostaa.

Tällä asialla ei ole minkään valtakunnan kiirettä. Toivon saavani vastauksen sitten kun kiirellisimmiltä asioilta sitä joudatte pähkäilemään. Kiitoksia etukäteen! Matti Kaltia

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kävin läpi HelMet-tietokannan tarjontaa ja löysin vain yhden kirjan, joka näyttää olevan tarjolla kysyjän kaipaamassa neljässä formaatissa. Kyseessä on Arto Paasilinnan romaani Kylmät hermot, kuuma veri (Heisses Blut, kalte Nerven). Se on tarjolla molemmilla kielillä sekä paperi- että äänikirjana.

Yleisesti ottaen voi todeta, että äänikirjoja julkaistaan lähinnä kaunokirjallisuudesta. Saksankielisistä äänikirjoista HelMet-tietokannassa vain muutama voidaan laskea tietokirjallisuuden piiriin.

Heikki Poroila