Onko tietoa mistä sukunimi Toura on lähtöisin? Mistä aluperäissanasta se mahdollisesti on johdettu Toinen kysymys mistä skunimi Lallo on lähtöisin ja mistä…

Kysytty

Onko tietoa mistä sukunimi Toura on lähtöisin? Mistä aluperäissanasta se mahdollisesti on johdettu
Toinen kysymys mistä skunimi Lallo on lähtöisin ja mistä sanasta se kenties on johdettu?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjassa Pirjo Mikkonen ja Sirkka Paikkala: Sukunimet (Otava, 2000) kerrotaan kysymistäsi sukunimistä näin:

Toura. "Sukunimeä esiintyy kaakkoisimmassa osassa maatamme, erityisesti Lappeen seudulla. Savitaipaleella mainitaan Sigfrid Toura 1724. Nimeä on tavattu Vesilahdeltakin: Mikael Toura 1848. Nimeen saattaisi sisältyä jokin skandinaavisen Thor-alkuisen miehennimen kansankielinen mukaelma. Koskimies on havainnut Touran esiintyneen eräässä virolaisessa runossa ukkosenjumalan nimenä; tämä Toura voisi hyvin kertoa skandinaavisista vaikutuksista, sillä Pohjoismaissa on kyseisen jumalan nimi ollut juuri Thor." (s. 684)

Lallo: "Ainakin Joutsenossa ja Jääskessä tunnettu sukunimi, jossa on säilynyt meidän päiviimme muinaisruotsalainen henkilönnimi Lalli, Lallo, Lalu. Eniten vanhoja tietoja on Lalli-muodosta, mutta Lallokin on merkitty muistiin mm. Jääskessä, missä 1623 Matz lallo. Hiitolan Jwana Jyrinpoika Lallo vuodelta 1618 saa ajattelemaan, että muukin kuin skandinaavinen lähtönimi tulee kysymykseen, sillä sekä etu- että isännimi ovat ortodoksiset tällä Lallolla. On joskus ehdotettu, että nimiryhmä olisi alkuaan omaperäinen, vrt. sanoja lalla, lalli ja lallu 'vetelys' tai lallokki 'karvalalli', karhun epiteetti." (s. 289)