Haluaisin lukea jääkaudesta ja sen vaikutuksista Suomen luontoon. Mitä kirjoja suosittelisitte? Löytyykö mahdollisesti jotakin myös e-kirjana tai…

Kysytty

Haluaisin lukea jääkaudesta ja sen vaikutuksista Suomen luontoon. Mitä kirjoja suosittelisitte? Löytyykö mahdollisesti jotakin myös e-kirjana tai verkkomateriaalina? Etsin pääasiassa aikuisille suunnattua (tieto)kirjallisuutta. Kiitos etukäteen!

Vastaus

Vastattu

Helmet-kirjastoista löytyy useita jääkautta ja jääkauden vaikutuksia käsitteleviä tietokirjoja. Tässä on pari lupaavan näköistä teosta:

Marjatta Koivisto: Jääkaudet, WSOY 2004

Pirkko Ukkonen, Kristiina Mannermaa, Jääkauden jälkeläiset, Museovirasto Helsinki 2017

Tietoa jääkaudesta Suomessa löytyy myös seuraavista kirjoista, mutta ainakin osa niistä tuntuu olevan hiukan teknisiä:

Juha Pekka Lunkka, Maapallon ilmastohistoria: kasvihuoneista jääkausiin, Gaudeamus 2008

Kalle Taipale, Levoton Maapallo, Kirjayhtymä 1996

Kalle Taipale Jouko T. Parviainen, Jokamiehen geologia, Kirjayhtymä 1995

Kalle Taipale, Matti Saarnisto, Tulivuorista jääkausiin: Suomen maankamaran kehitys, WSOY 1991

Aaatto Ratia, Lohkareesta emäkallioon jäätiköstä maaperäksi, Tammi 1996

Antti Reinikainen et al., Kasvit muuttuvassa metsäluonnossa, Tammi 2000

Veli-Pekka Salonen, Matti Eronen, Matti Saarnisto, Käytännön maaperägeologia, Kirja-Aurora 2002 -- tämä näyttäisi olevan aika tekninen.

Yksi vielä vanhempi teos, joka saattaa kiinnostaa on:

Matti Sauramo, Suomen luonnon kehitys jääkaudesta nykyaikaan, WSOY, 1940

Googlen avulla löytyy netistä runsaasti aihetta käsitteleviä artikkeleita. Verkkoaineisto on aika sekava, mutta kannattaa ainakin silmäillä sitä. On myös yksi Wikipedia-sivu otsikolta ”Viime jääkausi Suomessa”. https://fi.wikipedia.org/wiki/Viime_j%C3%A4%C3%A4kausi_Suomessa

Vielä akateemisempia artikkeleita löytynee PDF-muodossa Google Scholarin avulla, https://scholar.google.fi/