Otsikko
Haluaisin lukea Balttian maista tulevia dekkareita, mutta niitä on vaikea löytää. Voisinko saada niihin vinkkejä.

Kysytty

Haluaisin lukea Balttian maista tulevia dekkareita, mutta niitä on vaikea löytää. Voisinko saada niihin vinkkejä.

Vastaus

Vastattu

Baltia on turhan laaja käsite kirjailijahakuun. Kun hakee maan nimellä ja sanalla kirjailijat, löytyy netistä melko kattavia listauksia.

Helmet.finna.fi hakuun voi kirjoittaa esim. vironkielinen kirjallisuus ja rajata sitten tulosta. Kokoelma aikuiset, alkuteoksen kieli viro ja kieli suomi. Kirjailijoita löytyy monta esim. Roland Tõnisson, Tiit Aleksejev ja Asko Künnap Linkki hakutulokseen

Helmet vinkeistä löytyy myös lista virolaisista kirjailijoista. Linkki listaan

Latviankielistä kirjallisuutta on suomennettu vähemmän. Siksi Kirjasampo on sen kohdalla parempi hakupaikka. Linkki Kirjasampoon

Kirjailijoita ovat mm.  Māra Zālīte, Alberts Bels ja Juris Kronbergs. Netin Wikipediassa on myös listaus latvialaisista kirjailijoista. Linkki Wikipediaan Lisätietoja saa myös Marjo Melan kirjasta Poimintoja Latvian kirjallisuushistoriasta.

Liettuankielistä kirjallisuutta on ilmestynyt suomeksi ehkä vieläkin vähemmän. Netin Wikipedia löytää maininnan yhdestätoista kirjailijasta. Linkki Wikipediaan Kirjailijoita ovat esim. Vanda Juknaitė, Justinas Marcinkevičius ja Petras Cvirka.

Helmet Finna haku löytää lisäksi mm. Ričardas Gavelisin, Elisabeth Nordgrenin sekä Ricardas Gavelisin. Linkki hakutulokseen