Haluaisin kysyä vinkkejä kirjoista (muistelmat ja fiktio), joissa kuvataan lapsuutta Helsingissä.

Kysytty

Hei!
Haluaisin kysyä vinkkejä kirjoista (muistelmat ja fiktio), joissa kuvataan lapsuutta Helsingissä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Muistelmia lapsuudesta Helsingissä ovat esim. Marja Linnankiven Töölön tyttö, Hellevi Arjavan Minne pääsi kiltti tyttö, Hans Kronlöfin Santahaminan poikia, Salme Saureen toimittama Minun Helsinkini sekä Minun kaupunkini, jossa tunnetut suomalaiset kertovat Helsingistä. Lapsuudesta Helsingissä kertovia romaaneja ovat mm. Bo Carpelanin Lapsuus, Agneta von Koskuellin Savumerkkejä, Kjell Westön Isän nimeen, Pirkko Saision Elämänmeno ja Pienin yhteinen jaettava, Reko Lundanin Ilman suuria suruja, Laura Honkasalon Sinun lapsesi eivät ole sinun, Össi Nikulan Isän tyttö ei itke, Marina Wallmanin Kuja ja Annika Sandelinin Saderunoilijan tytär. Lastenkirjoista voisi mainita Bo Carpelanin Anders sekä Julius- sarjat, Karin Kihlmanin Kaisa keisarin Helsingissä, vanhat Mary Marckin Eeva-kirjat ja nykypäivän Tatu ja Patu kuvakirjat. Arkielämän kuvauksia löytyy myös Riitta Astikaisen kirjassa Elämää lähiössä.