Haluaisin kysyä miten postmodernismi ilmenee kirjallisuudessa ja mitkä ovat sen tunnuspiirteitä?

Kysytty

Haluaisin kysyä miten postmodernismi ilmenee kirjallisuudessa ja mitkä ovat sen tunnuspiirteitä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjallisuudentutkija Lasse Koskela on sanonut, että postmodernin kirjallisuuden tunnusmerkkinä voi pitää esimerkiksi sitä että tyylillisesti tekstissä ei ole löydettävissä vain yhtä totuutta, ei ole yhtenäistä kertomusta. Katkelmallinen, fragmentaarinen tyyli voi olla yksi postmodernin tunnusmerkki.

Äskeistä laajemman selvityksen voi lukea netistä, Etälukion äidinkieli ja kirjallisuus -modulista, kurssi 4, osoitteessa http://www.oph.fi/etalukio/opiskelumodulit/aidinkieli4b/postmode.html

Seuraavista teoksista voi saada aineksia postmodernismin ilmenemisestä kirjallisuudessa:Ahmavaara, Yrjö (1987): Esseitä tästä ajasta. Porvoo: WSOY. ISBN 951-0-14679-X.
Appignanesi et al.: Postmodernismi vasta-alkajille ja edistyville (Art House, 1998) ISBN 951-887-131-0
Terry Eagleton, The Illusions of Postmodernism, 1996
Labinger, Jay A. & Harry Collins (toim.) (2006): Ainoa kulttuuri?. (Alkuteos: The One Culture?: A Conversation about Science, 2001.) Suomentanut Kimmo Pietiläinen.
Helsinki: Terra Cognita. ISBN 952-5202-61-5. Tarkista teoksen saatavuus kirjastosta osoitteeessa http://www.helmet.fi