Haluaisin kaukolainata Turun kaupunginkirjastosta kaksi lainaa tutkielmaani varten: Vanhojen metsien suojelutyöryhmä: Vanhojen metsien suojelu Pohjois-Suomessa…

Kysytty

Haluaisin kaukolainata Turun kaupunginkirjastosta kaksi lainaa tutkielmaani varten:

Vanhojen metsien suojelutyöryhmä:
Vanhojen metsien suojelu Pohjois-Suomessa
&
Vanhojen metsien suojelutyöryhmä:
Vanhojen metsien suojelu valtion mailla Etelä-Suomessa.

Ongelmana on kuitenkin se, etten asu lähelläkään Turkua. Minkälainen kaukolainasysteemi teillä on, ja miten se toimii?

Olen ajatellut tehdä tutkielman (8-12 sivua) aiheesta "aarniometsät ja niiden suojelu Suomessa". Olen harkinnut myös toista aihevaihtoehtoa, joka on "metsien hakkuut ja niiden ympäristövaikutukset Suomessa". Kysyisinkin vielä, mistä kirjoista löytäisin mahdollisimman paljon ja ajankohtaista tietoa tuota jälkimmäistä aihevaihtoehtoani varten?

Kiitos.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Jämsänkosken kaupunginkirjasto tilaa asiakkailleen kaukolainaksi sellaista aineistoa, jota ei kirjaston omista kokoelmista löydy. Kaukolainoja tilaavalla asiakkaalla tulee olla Jämsäkosken kaupunginkirjaston kirjastokortti. Kaukolainauksen säännöistä (http://www.kirjastot.fi/kirjastoala/kaukopalvelu/kasikirja/ ) yleiset ja tieteelliset kirjastot ovat sopineet yhteisesti.
Kaukolainatilauksen voi jättää mihin tahansa Jämsänkosken kaupunginkirjaston toimipisteeseen tai sähköpostitse osoitteeseen kaukopalvelu@jamsankoski.fi. Tilauksen hinta on 5 mk + kaukolainan antaneen kirjaston määräämät maksut (n. 0-40 mk tai n. 30-40 mk 1-10 kopiosivusta). Ulkomailta tulevat kaukolainat maksavat enemmän.
Turun kaupunginkirjasto - Varsinais-Suomen maakuntakirjasto, kuten kaikki muutkin maakuntakirjastot, ei peri lähettämistään kaukolainoista maksuja. Joten haluamasi kaukolainatilaus maksaa 5 mk/kirja.

Aiheeseen "metsien hakkuut ja niiden ympäristövaikutukset Suomessa" löytyy aineistoa ainakin seuraavista Jämsänkosken kaupunginkirjastossa olevista kirjoista:
- Kuusela, Kullervo: Metsän leiviskät, 1999, ISBN 951-796-163-4
- Puuvarojen käyttömahdollisuudet, 1998, ISBN 952-5118-09-6
- Salakari, Hannu: Koneellinen puunkorjuu, 1998, ISBN 952-5118-16-9
- Lähde, Erkki: Suomalaisen metsä, 1987, ISBN 951-0-14617-X

Kirjojen saatavuustiedot voit tarkistaa Jämsänkosken ja Jämsän kaupunginkirjastojen Jämpi-tietokannasta: http://intro.jamsa.fi:8000/Intro?formid=form.html .

Internetistä ainakin seuraavista osoitteista löytyy samaan aiheeseen liittyvää aineistoa:
- http://www.vyh.fi/poltavo/yva/metsa/loppur.htm
- http://www.vn.fi/vn/suomi/vnyleis/vn990304.htm
- http://www.mmm.fi/meo/lvstra.htm