Haluaisin järjestää hyvinvointipäivänä runoäänestyksen kirjastossa. Voinko kopioida ilmoitustaululle 5-10 suomalaista runoa ja äänestyttää opiskelijoilla…

Kysytty

Hei! Haluaisin järjestää hyvinvointipäivänä runoäänestyksen kirjastossa. Voinko kopioida ilmoitustaululle 5-10 suomalaista runoa ja äänestyttää opiskelijoilla niistä, jos ilmoitan runojen tekijät ja teokset joissa ne on julkaistu? Kiitos avusta!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Runo nauttii tekijänoikeuden suojaa 70 vuotta tekijän kuoleman jälkeen. Aleksis Kiven runoja saa kopioida vapaasti, mutta vuoden 1944 jälkeen kuolleitten runoja ei. Laki edellyttää, että runosta tehdyn kopion käyttämiseen ilmoitustaulun kautta tarvitaan oikeudenhaltijan lupa.

Sallituksi ilman erillistä lupaa tällainen toiminta muuttuu käyttämällä tekijänoikeudellisesti vapaita runoja. Runokirjan aukeaman voi myös asettaa näkyville vapaasti, samoin siitä irroitetun sivun (vaikkapa poistokirjasta saadun), mutta ei kopiota.

Kokonaan eri asia on, puuttuuko tällaiseen paikalliseen toimintaan kukaan. Lain näkökulmasta kopioimista vaativa toiminta on kuitenkin luvanvaraista.

Heikki Poroila